Search
Close this search box.

In gesprek met: Maike van Pelt [3FM]

Maike van Pelt wordt op 11 augustus 1977 geboren in Nijmegen. Haar liefde voor radio wordt duidelijk op haar zesde waneer ze met een piepklein microfoontje en een cassetterecorder een gedichtje over ‘Pluis de Eekhoorn’ probeerde te zingen en tegelijkertijd achtergrondgeluiden wilde maken. In 1997 begint ze bij Radio Rijnmond. Daarna werkt ze voor de NCRV, de Wereldomroep en Radio Noord-Holland. Vervolgens maakt ze een reis door Latijns Amerika.

In 2002 is ze weer terug en gaat ze aan de slag als producer van het avondprogramma van Claudia de Breij op 3FM. Een klein jaar later gaat ze samenwerken met Giel Beelen. In april 2004 begint ze als producer van ‘Swijnenstal’, de show van Coen Swijnenberg. Als even later het vrijdagavondprogramma ‘Lantinga & Swijnenberg’ op 3FM begint, gaat ze ook die show produceren.

– Hoe ben je producer geworden?
Tja, de laatste weken van mijn droomreis door Latijns-Amerika bracht ik door op het Braziliaanse tropische eiland Ilha Grande. Het visioen van een baanloos bestaan kwam toen wel op me af. Ik ben daar fanatiek gaan surfen op internet naar vacatures en heb mijn radiovrienden en vriendinnen ingeschakeld.

Ik kwam erachter dat Claudia de Breij een eigen programma bij 3FM kreeg en vervolgens heb ik haar telefoonnummer opgespeurd, haar thuis opgebeld en gevraagd of ze nog iemand nodig had. Daarna heb ik mijn CV opgestuurd en ben ik op gesprek geweest. Even later kon ik aan de slag. Sinds mijn tweede werkdag bij 3FM werk ik hier met veel plezier. Op mijn eerste werkdag werd Pim Fortuyn doodgeschoten.

– Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?
Het komt voornamelijk neer op heel veel bellen, mailen, internetten, draaiboeken maken, overleggen met de DJ’s en mede-producer Bart Arens. Ik ben vooral op zoek naar leuke of opmerkelijke berichten en interviewgasten. Er moeten gasten en bands uitgenodigd en ingepland worden en het item ‘Di-ja of Di-ner’ heeft ook voorbereiding nodig.

Op woensdag en vrijdag zit ik bij de uitzending om het belverkeer te regelen, gasten en bands te ontvangen en zover nodig de regie te doen.

– Waarom kennen ‘Swijnenstal’ en ‘Lantinga & Swijnenberg’ ook een tweede producer in de persoon van Bart Arens?
Bart werkt vier dagen en ik drie. We maken met Coen en Sander vijf radioprogramma’s per week. Het is voor een DJ fijn om een producer bij je show te hebben om dingen voor je te regelen. De vrijdagavondshow heeft best wat voeten in de aarde qua voorbereidingen. Bart en ik vullen elkaar goed aan. Ik werk vooral vanuit de luisteraar, vanuit hoe radio overkomt.

Ik bewaak de planning en de continuïteit en probeer alles te onthouden wat de anderen vergeten. Bart weet veel beter hoe het is om DJ te zijn. Hij presenteert het nachtprogramma Arensnest op 3FM en is veel technischer dan ik.

– Zou ‘Swijnenstal’ ook zonder producer kunnen? En zo nee, waarom niet?
Als ik dat beaam, steel ik mijn beleg van mijn boterham! Coen heeft voordat hij Swijnenstal ging presenteren, bewezen in de nacht dat hij alleen radioprogramma’s kan maken. Met een producer zorg je ervoor dat een DJ zich voornamelijk op zijn presentatie en op de communicatie met de luisteraars kan focussen. Dat er al een stevige taartbodem voor hem gebakken is en dat hij de eer heeft om de kersen er op te leggen.

Ik denk dat een DJ met een goede producer veel meer kwaliteit kan neerzetten. Bovendien zijn producers ook een soort van klankbord.

– Patrick Kicken schreef laatst op zijn weblog dat jij tijdens de uitzending weinig communiceert met Coen. Klopt zijn stelling?
Daarover heb ik nooit klachten gehad van Coen. Als ik iets wel geleerd heb van Claudia, Giel, Coen en Sander is dat zij het zeer op prijs stellen als je ze heel erg de ruimte geeft om ze te laten zijn wie ze zijn. Ze vinden het niet fijn als je ze continu stoort als ze ergens geconcentreerd mee bezig zijn. Coen en ik moeten vaak erg lachen tijdens de show en zingen en drummen behoorlijk wat moppies mee. Ook in non-verbale communicatie kun je een hoop zeggen.

Nee, dat zit echt wel goed. Partrick Kicken beweert iets op basis van beelden die hij een keertje op de webcam heeft gezien. Hij heeft trouwens later geschreven dat de producers van Coen het wel goed doen.

– Welke tips zou jij aan beginnende producers geven?
Toon eigen initiatief, wees jezelf en luister goed naar wat een DJ leuk en belangrijk vind in zijn of haar programma. Doe eens gek en werk hard.

– Op internet staan artikelen die je voor de Wereldomroep hebt geschreven. Kun je daar wat meer over vertellen?
Ik heb een reis van zeven maanden door Latijns Amerika gemaakt. In verschillende landen heb ik zes bijzondere mensen geportretteerd. Deze verhalende reportages heb ik met foto’s verkocht aan de internetafdeling van de Wereldomroep. Dat was één van de leukste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan.

– Wie zijn jouw favoriete DJ’s?
Giel Beelen is met stip mijn favoriet. Zijn liefde voor radio, taal en geluid druipt eraf. Ook heeft hij geen geweten op de radio. Dat maakt het vaak heel spannend in een mensenleven dat soms heel saai kan zijn.

– Heb je de ambitie om zelf DJ te worden?
Nee. Ik zou wel heel graag ooit een kinderprogramma willen presenteren, maar kinderradio moet dan eerst herboren worden. Of een satirisch, cultureel programma � la ‘Spijkers Met Koppen’ presenteren, dat lijkt me ook wel wat. Jan Jaap van der Wal vind ik echt een held!

– Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?
Een radiodocumentaire, een hoorspel, een stemnasynchronisatie van een tekenfilmpersonage, een ansichtkaart, een toneelstuk, een straattheateract op Oerol, een supersaxofoonsolo en een liedje…