Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Headlines uit de krant: dinsdag 26 augustus

Medianieuws

Het was stuivertje wisselen deze zomer tussen RTL en SBS, de twee grote commerciële machtsblokken. Ruim afgetroefd door de publieke omroep, zat er niets anders op dan te strijden om de tweede plek waar het gaat om het marktaandeel. De ene week was die plek voor de vier RTL-zenders, de andere week streken de drie SBS-stations met de eer. De vele sportevenementen maakten de commerciëlen nederig.

Toch waren er ook lichtpuntjes. RTL deed het onverwacht goed met de zomerse vooravondprogramma’s Wie is de Chef en Nederland Vertrekt, terwijl SBS 6 als altijd kon leunen op kijkcijferknaller Hart van Nederland. Het najaarsseizoen, dat vandaag begint, biedt nieuwe kansen. Maar met de Eredivisie als maandenlang durend toetje, Paul de Leeuw, Op zoek naar Joseph en klassiekers als Spoorloos en De Reünie, lijken de publieken de nummer-éénpositie voorlopig niet meer kwijt te kunnen raken. RTL-topman Bert Habets is niet onder de indruk: ‘Ik wil weer overtuigend marktleider worden’, klonk het vrijdag bij de presentatie van de nieuwe programma’s voor het komende najaarsseizoen. ‘Met deze ijzersterke programmering gaan we een forse stap zetten. Dit is nog maar het begin.’ Lees verder 

Tv
Voetbal, In De Hoofdrol en een soort Ja Zuster Nee Zuster. De publieke omroep biedt de tv-kijkers in het najaar veel oude bekenden. Vraag iemand op straat naar de tune van Studio Sport en iedereen zingt ‘tátata tatatataaa’. Iedere televisiekijker kent de beginmelodie van het sportprogramma. Zo leek het in ieder geval gistermiddag in Baarn. In een filmpje tijdens de najaarspresentatie van de publieke omroep zongen ‘gewone’ mensen vol overtuiging de Studio Sport-tune. De video illustreerde de terugkeer van de voetbalsamenvattingen bij de publieke omroep. „Ik sta te popelen om met het nieuwe seizoen te beginnen”, zei verslaggever Tom Egbers gisteren. Lees verder

Hond
De uitzending is net afgelopen, en 3FM-deejay Marc de Hond krijgt veel complimenten. ‘Zelf was ik vooral blij dat ik mijn broek de hele dag schoon heb weten te houden’, schrijft De Hond in zijn boek Kracht, het nieuwe leven van een optimist, dat deze week verschijnt. De Hond (30), zoon van de bekende opiniepeiler, heeft bewogen jaren achter de rug: hij was op zijn 22ste internetmiljonair, maar zag zijn miljoenen weer verdampen. Na een gastoptreden voor de NCRV-radio vroeg 3FM hem als presentator. Dat ging goed, totdat een medische fout na een rugoperatie leidde tot een dwarslaesie die hem jaren revalideren kostte. Sindsdien zit hij in een rolstoel. Zijn ervaringen hield hij al bij op een weblog, nu heeft hij ze teruggebracht tot handzame, en uiterst leesbare proporties. Lees verder

Pers
Op aanraden van de kortgedingrechter, mr. R.J.B. Boonekamp, zijn Novum Nieuws en dagblad de Pers sinds maandag weer in gesprek om de gerezen problemen op te lossen. Het jonge Amsterdamse persbureau spande een kort geding aan omdat het dagblad in een brief had laten weten ‘hoe dan ook’ te willen stoppen met Novum Nieuws. Het contract tussen de twee loopt echter tot 15 januari 2010. De Pers verwijt Novum de beloofde kwaliteit niet te leveren. De rechter gaf aan dat als de twee er niet uitkomen, hij waarschijnlijk in het voordeel van Novum Nieuws zal beslissen, omdat de marges om een contract op te zeggen smal zijn. Novum Nieuws wil De Pers aan het contract houden en wijt de ontstane betalingsproblemen vooral aan financiële problemen van De Pers, die volgens het persbureau een debetstand heeft van 8 miljoen euro bij Fortis bank. De Pers betaalt 37.000 euro per maand aan het persbureau voor binnenlands, buitenlands en economisch nieuws en voor fotomateriaal. Lees verder

Studio 100
Studio 100 en Telenet lanceren op 1 september Studio 100 TV. De kindermuziekzender zendt de hele dag lang muziekclips voor kinderen uit. De nieuwe digitale zender heeft als doelpubliek kinderen tot en met 10 jaar. Op de zender zullen vooral muziekclips van Studio 100-figuren zoals K3, Mega Mindy, Piet Piraat en Kabouter Plop te zien zijn. Voor Studio 100 is de zender belangrijk om zijn producten tot bij de kinderen te krijgen. "Er is bij de traditionele radiostations nu eenmaal heel weinig ruimte voor Nederlandstalige kindermuziek", zegt Dominic Stas, algemeen directeur van Studio 100 Benelux. Lees verder

Gerelateerde Artikelen