Search
Close this search box.

Print profiteert nauwelijks van wegvallen Ster

Dagbladen en tijdschriften profiteren nauwelijks als de Publieke Omroep reclamevrij zou worden. Dat blijkt uit onderzoek dat BVA bond van adverteerders onlangs onder haar leden heeft gehouden. Het overgrote deel van de adverteerders geeft aan dat wanneer de mogelijkheid om bij de Publieke Omroep te adverteren zou verdwijnen, het budget verschuift naar de commerciële televisiezenders.

Om precies te zijn: 80,4 procent van het budget dat eerst naar de Ster ging, gaat dan naar de commerciële zenders. Op basis van deze resultaten kan het lijken dat het voor adverteerders niet veel uitmaakt of er commerciële mogelijkheden zijn bij de Publieke Omroep, er is immers een alternatief (commerciële tv).

Maar niets is minder waar, aldus BVA-directeur Helen Faasse. Aan de leden van BVA is een aantal stellingen voorgelegd, die ook hier een duidelijk beeld geven: 81 procent van de respondenten zal – als adverteerder – de reclameblokken bij de Publieke Omroep missen. Slechts 22 procent denkt de specifieke PO-doelgroepen ook bij een ander mediumtype te kunnen vinden.

De Publieke Omroep heeft blijkens het onderzoek dus voor adverteerders een duidelijke toegevoegde waarde. Daarbij komt dat 90 procent van de ondervraagden van mening is dat het verdwijnen van de Sterblokken een prijsopdrijvend effect heeft op de reclameblokken bij de commerciële zenders. Ook maakt 74 procent van de respondenten zich zorgen over de kwaliteit van de programma’s bij de PO als de reclame-inkomsten zouden verdwijnen.

Alternatief
Het uitgangspunt van het onderzoek is een jaarlijkse enquête hoe de BVA-leden hun mediabudget verdelen. Ditmaal vroeg men specifiek door op een reclamevrije PO, nadat dat thema nadrukkelijk aan de orde was gekomen tijdens de eerste CMC Reclamepoort, eind vorig jaar. Ook op een ander vraagstuk – dat van de dalende inkomsten bij de printmedia – wordt in de BVA-enquête een duidelijk antwoord gegeven: het verdwijnen van de Ster-blokken heeft geen positief economisch effect op de printmedia. 97 pct van de adverteerders is bijvoorbeeld van mening dat reclame in dagbladen géén goed alternatief is voor reclame op tv. Faasse: “De vrijgekomen euro’s gaan dus niet automatisch naar de printmedia.” In totaal schuift slechts 4,3 procent van het vrijgekomen budget naar advertenties in dagbladen en tijdschriften. In totaal werden ruim dertig BVA-adverteerders ondervraagd. Op zichzelf een gering aantal, erkent de BVA, maar de respondenten vertegenwoordigen wel circa 1,3 miljard euro aan bruto mediabestedingen in 2009. [Adformatie]

Gerelateerde berichten