Zoek
Sluit dit zoekvak.

Commerciële media tegen nieuwe aanbodkanalen NPO

De brancheverenigingen van commerciële radio (VCR), commerciële omroepen (VESTRA) en de dagbladuitgevers (NDP) gaan in beroep tegen het besluit van demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt om goedkeuring te verlenen aan nieuwe aanbodkanalen van de publieke omroep (NPO). Ze zijn van mening dat de nieuwe aanbodkanalen de markt verstoren.

De staatssecretaris heeft de markteffecten naar de mening van de commerciële media onvoldoende getoetst. Dat is in strijd met de Omroepmededeling en de afspraken die de Nederlandse regering met de Europese Commissie heeft gemaakt als sluitstuk van het onderzoek naar de financiering van de NPO, waarin uitdrukkelijk wordt gewezen op markttoetsing vooraf (ex ante).

Kanalen
De NPO heeft de uitbreiding met nieuwe aanbodkanalen aangevraagd als onderdeel van het concessiebeleidsplan 2010-2016. Het betreft de volgende kanalen: de experimentele dienst Uitzending Gemist op bestelling; de experimentele dienst Interactieve Servicemenu’s op digitale televisieplatforms; de experimentele dienst Distributie van publieke content op mobiele platforms; het pakket van 12 experimentele radiothemakanalen via de digitale kabel, IPTV en andere vergelijkbare bekabelde infrastructuren.

In het beleidsplan zijn alle activiteiten van de publieke omroep tot 1 januari 2016 vastgelegd. Nu bezuinigingen op de publieke omroep overwogen worden, is een dergelijk verstrekkend goedkeuringsbesluit door een demissionair bewindspersoon des te opmerkelijker volgens de VCR, Vestra en NDP.

Toetsing
Ter bevordering van een gelijk speelveld pleiten commerciële partijen al geruime tijd voor de invoering van een onafhankelijke ex ante-toets. Daarmee kunnen nieuwe NPO-activiteiten vooraf worden getoetst op hun marktverstorende effecten. De Europese Commissie deelt de zorg van de commerciële mediabedrijven en heeft de ex ante-toets verplicht gesteld in haar beschikking van 26 januari 2010. Die toets is vast onderdeel van het beleid van de Commissie, zoals neergelegd in de Omroepmededeling van juni 2009. De commerciële media, die zich gedwongen zagen zelf onderzoek te laten doen naar de schadelijke markteffecten, zijn van mening dat de staatssecretaris met de nu gekozen, aanzienlijk lichtere procedure niet heeft voldaan aan de eisen van de verplichte ex ante-toets. De commerciële media stappen daarom naar de rechter. Die zal moeten beoordelen of de staatssecretaris de bezwaren en belangen van de marktsector voldoende heeft gewogen.

Concurrentievervalsing
Commerciële media ondervinden op steeds meer terreinen concurrentie van de publieke omroep. De concurrentievervalsing die hier mee gepaard gaat remt initiatieven uit de marktsector. Alleen bij een gelijk speelveld, waarop marktpartijen op een eerlijke wijze kunnen concurreren, kan een pluriform en hoogwaardig medialandschap blijven bestaan. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten