Search
Close this search box.

538 Groep en STER onderzoeken beeldcommercials via DAB+

De 538 Groep en de STER gaan de mogelijkheden bestuderen van de verkoop van beeldadvertenties via DAB+. Dit meldt Emerce. Hierdoor zou tijdens reclameblokken extra informatie meegezonden kunnen worden. Deze informatie is echter alleen op duurdere ontvangers te zien.

Momenteel zijn 538, Slam FM, Radio 10 Gold, 100% NL, Q-music, BNR Nieuwsradio, Skyradio, Radio Veronica, Classic FM, Sublime FM  en Radio Maria al in grote delen van Nederland via DAB+ te ontvangen. Vooralsnog gaat het om testuitzendingen, waardoor het nog regelmatig tot uitval of slechte ontvangst kan komen. Op 1 september wordt het DAB+net op kanaal 11C officieel in gebruik genomen.

De Nederlandse Publieke Omroep is met negen stations vertegenwoordigd. Uitgezonden wordt nog in de oude MP2-standaard op kanaal 12C. Later dit jaar schakelen ook de publieke stations om naar DAB+ en wordt het net landelijk dekkend.

Naast audio kan er via DAB(+) ook data meegezonden worden. Dit kan informatie in tekstvorm zijn, maar ook in vorm van plaatjes zijn. In het Buitenland bieden diverse radiostations deze dienst al aan. Zo zendt NDR 2 in Duitsland via DAB+ plaatjes uit met daarop hoofdpunten van het nieuws, het weer, informatie over het programma/presentator en welke plaat er te horen is.

De mogelijkheid om plaatjes uit te zenden kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden: reclame. De 538 Groep en de STER zeggen de mogelijkheden hiervan te gaan bestuderen, zo laten hun woordvoerders weten aan Emerce. Te denken valt bijvoorbeeld aan een logo van de adverteerder, een foto van het artikel, een internetadres en/of telefoonnummer.

De impact van het meezenden van plaatjes via DAB+ zal de komende jaren nog zeer beperkt zijn. Naast dat de consument een dergelijke ontvanger nog moet aanschaffen, zijn het vooral de duurdere toestellen die plaatjes kunnen weergeven. De goedkopere ontvangers hebben alleen een display waarop teksten kunnen worden weergegeven. [RS/Radio.NL]