Zoek
Sluit dit zoekvak.

Vrije val luistercijfers Lite FM New York City zet door

Het wil de popzender 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City maar niet lukken om het dalende marktaandeel een halt toe te roepen. Opnieuw zag het station zijn marktaandeel dalen. Ook de classic hitszender (W)CBS FM noteerde verlies, maar blijft marktleider. In Los Angeles staat de hitzender 102.7 KIIS FM en de popzender 104.3 My FM (KBIG) gezamenlijk op één.

Op het kantoor van iHeartMedia zal ongetwijfeld weer met zorgelijke blikken naar de luistercijfers over oktober van Nielsen Audio zijn gekeken. Hun popzender Lite FM, lange tijd de onbetwiste marktleider van de Big Apple, moest opnieuw terrein prijsgeven. Sinds juli is het marktaandeel in een vrije val geraakt. Dit keer noteerde de popzender een daling van 0,3%-punt, waarmee Lite op 5,4% is gekomen. In vier maanden tijd is het marktaandeel al 1,7%-punt gedaald.

Lite FM lijkt vooral last te hebben van het ‘Sky Radio effect’ van vijf jaar geleden. Ook de New Yorkse zender lijkt geen duidelijke keuze te kunnen maken over op welke doelgroep primair gericht gaat worden. Zo draait Lite nog steeds meerdere hits per uur uit de jaren ’80. Maar voor 80’s zet de luisteraar de radio wel op CBS FM. Daarnaast lijkt de zender nu last te krijgen van het ‘stoffige saaie’ Lite-imago, terwijl Lite regelmatig uptempo platen van nu draait.

Grote vraag is of iHeartRadio gaat ingrijpen. In 2007 raakte het marktaandeel al eens in een vrije val. Toen werd besloten om de naam ‘Lite’ enige tijd niet meer te gebruiken. Voor kerst zal er waarschijnlijk weinig meer gaan veranderen bij de zender, want het station kan elk moment overschakelen op non-stop kerstmuziek, wat weer voor stijgende cijfers gaat zorgen.

De top 5
CBS FM blijft de populairste radiostation van New York City, al daalde het marktaandeel met 0,7%-punt naar 6,1%. Lite FM blijft tweede, maar moet deze plaats wel delen met de urbanzender WBLS 107.5. Maar ook Z100 (WHTZ), zusje van Lite, staat op het punt om de tweede plaats vast te pakken. De hitzender steeg met 0,3%-punt naar 5,1% marktaandeel. Het Spaanstalige Mega 93 9 (WSKQ) completeert de top 5 met 5,0%.

Opvallend is ook de forse winst van de Sportzender WFAN. Het marktaandeel steeg, mede door de live verslaggeving van de American footbalclub New York Giants, met een vol procentpunt naar 4,5%.

Z100 mag zich nu in alle belangrijke doelgroepen (25-54, 18-34 en 18-49 jaar) marktleider noemen. Lite FM is in de doelgroep 25 tot 54 jaar zelfs naar de vijfde plaats gedaald.

Los Angeles
Vorige maand wist KIIS FM na vier maanden de koppositie in Los Angeles te veroveren. Ook in de oktober meting staat de hitzender weer bovenaan. Wel moet KIIS de hoogste trede delen met zusterstation My FM. Beide stations scoren 5,3% marktaandeel.

My FM profiteert van de vele heerlijke pophits die er momenteel gemaakt worden. Wie naar het station luistert weet wat hij/zij krijgt. Elk uur komt er dan ook wel een plaat van Rihanna, Pink, Taylor Swift, Katy Perry en Bruno Mars voorbij.

De hip-hopzender Power 106 (KPWR) staat wederom derde, maar nu met 4,5%. Ook de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) daalde en staat nu met 4,2% marktaandeel op de vierde plaats. Op 0,1%-punt achter staat 97.1 Amp Radio (KAMP). De hitzender stond in maart voor het laatst in de top 5. Wel moet Amp deze plaats delen met de softpopzender KOST 103.5.

Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar blijven My FM en KIIS het populairst. Ook bij de doelgroep 18 tot 49 jaar leidt KIIS, terwijl Power aan kop gaat bij de doelgroep 18 tot 34 jaar. [Radiowereld.NL]