Zoek
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers Duitsland: 1 Live populairst bij 14-49 jarigen

WDR 1 Live is het populairst bij luisteraars tussen 14 en 49 jaar in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, zo blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2014 Radio I) die afgelopen woensdag werden gepubliceerd. Dagelijks luistert bijna 80% van de Duitsers naar de radio. De gemiddelde luistertijd bedraagt vier uur.

Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Hiervoor zijn totaal zijn 70.000 luisteraars ondervraagd.

Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.

Noordrijn-Westfalen
In Noordrijn-Westfalen blijft Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma voor ruim 40 lokale commerciële radiostations, het populairst. Het marktaandeel steeg door naar 28,7%. De grote winnaar is echter 1 Live, de jongerenzender van de WDR, die het marktaandeel met ruim 2%-punt zag stijgen.

Verlies daarentegen was er voor WDR 2. De servicezender ondergaat momenteel een metamorfose, waarbij het percentage aan gesproken woord drastisch is verlaagd. Het is één van de eerste wijzigingen onder het bewind van Valerie Weber. Een benoeming waartegen overigens veel protest kwam van omroepmedewerkers. Ook de medewerkers van WDR2 lijken flinke moeite te hebben met de wijzigingen bij de zender.

1 Live mag zich ook de grote winnaar bij de belangrijke doelgroep 14 tot 49 jaar noemen. De zender heeft voor het eerst in tijden Radio NRW weten te onttronen. 1 Live scoorde 30,5% marktaandeel tegenover 30,1% voor Radio NRW.

Nedersaksen
In Nedersaksen blijft NDR 1 Niedersachsen marktleider. De zender met een mix van oldies en regionaal nieuws zag het marktaandeel wel iets dalen. De popzender NDR 2 daarentegen zag het marktaandeel stijgen naar 20%. De twee grote commerciële stations, ffn en Antenne Niedersachsen, verloren allebei terrein.

De sterke prestaties van NDR 2 zijn ook terug te zien bij de doelgroep 14-49 jaar. Hier steeg het marktaandeel met bijna 3,5%-punt naar 23,5%. Hiermee neemt NDR 2 de koppositie over van ffn, die met 3%-punt daalde naar 17,9% marktaandeel.

Hessen
Hessen blijft het domein van Hit Radio FFH. Voor het 25e jaar op een rij is de zender het populairst met 23,7%. Weliswaar verloor FFH ruim 3%-punt marktaandeel, maar de afstand tot de nummer 2 blijft meer dan 10%-punt. Zowel de schlagerzender hr 4 als de popzender hr 3 scoren 12,8%.

Planet Radio blijft de populairste jongerenzender met 5,4%. Opvallend is dat de publieke jongerenzender You FM meer luisteraars heeft dan Planet Radio, maar een fors lager marktaandeel scoort.

Bij de doelgroep 14-49 jaar scoort FFH 28,4% marktaandeel en is hiermee fors groter dan de nummer 2: hr3 met 16,0%.

Berlijn
In de Duitse hoofdstad staat 104.6 RTL opnieuw op de eerste plaats. Het marktaandeel van “Berlins Hit-Radio” bleef gelijk op 13,1%.  In de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort RTL zelfs 16,6% marktaandeel.

Zusterstation Spreeradio is opgeklommen tot de tweede plaats. De zender met een mix van actuele hits en classics uit de jaren ’80 en ’90 scoort nu 7,6% marktaandeel.

Ook Berliner Rundfunk 91,4, een station met de grootste hits uit de jaren ‘760, ’70 en ’80, deed goede zaken. Het marktaandeel steeg door naar 7,0%.

RS2, de grote concurrent van RTL, zag het marktaandeel daarentegen weer dalen. Het station heeft sinds enkele maanden vol de aanval geopend op RTL. Sinds begin dit jaar presenteert Gerlinde Jänicke de ochtendshow op RS2. Zij was tot voor kort vaste vervanger van ochtenddeejay Arno Müller op RTL. Arno & Die Morgencrew  is de populairste ochtendshow op de radio in Berlijn en won vorig jaar de Deutsche Radiopreis. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten