Om de digitalisering van de radio in de auto te promoten zet het Verenigd Koninkrijk tegenwoordig ook de motorrijtuigenbelasting in. Achterop de enveloppe van de Britse Belastingdienst die naar bezitters van een auto wordt gestuurd staat de tekst “In elke auto kan een digitale radio” en een verwijzing naar de promotiesite voor digitale radio.
Digitale radio via DAB is al jaren ingeburgerd in het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels is het aandeel digitale radio al bijna 40%. In grote steden als Londen is dit aandeel nog hoger.
Lange tijd werd er voornamelijk thuis of op het werk via DAB naar de radio geluisterd. Het aantal auto’s met een DAB-radio was marginaal. Inmiddels is het tij gekeerd, want momenteel wordt 70% van alle nieuwe auto’s standaard geleverd met een DAB-radio. Het aandeel digitaal radio luisteren in de auto is inmiddels gestegen naar 17%.
Waar nog veel winst te behalen valt is bij de auto’s dia al jaren rondrijden en alleen nog een analoge (FM/AM) radio aan boord hebben. Hier dient namelijk een nieuwe radio ingebouwd te worden of een adapter gebruikt te worden.
Om deze groep te bereiken en te informeren over de mogelijkheden zet de overheid de motorrijtuigenbelasting in. Jaarlijks krijgen 40 miljoen bezitters van een voertuig in het Verenigd Koninkrijk een aanslag of een herinnering op de mat. Op de achterkant van deze enveloppen staat nu de tekst “In elke auto kan een digitale radio” en een verwijzing naar de promotiesite van digitale radio. Dit blijkt uit een foto uit de nieuwsbrief van radiofuturoloog James Cridland.
Ook wordt erop gewezen te letten op het ‘groene digitale vinkje’, het Engelse keurmerk voor digitale radio wat later dit jaar vervangen gaat worden door een Europese standaard.
Met deze promotie wil de overheid een steentje bijdragen aan de digitalisering van de radio. Minister Ed Vaizey is groot voorstander van digitale radio. Toch wil hij nu nog geen afschakeldatum voor FM en AM vaststellen. Pas als het aandeel digitale radio 50% is, gaat deze beslissing genomen worden. Het is nu aan de luisteraar om te bepalen wanneer dit punt bereikt wordt. [Radiowereld.NL]