Zoek
Sluit dit zoekvak.

CvdM geeft sessie over regels sponsoring en vermijdbare uitingen

Juristen van het Commissariaat voor de Media hebben in juli 2016 een tweetal sessies georganiseerd over aangepaste regels op het gebied van sponsoring en vermijdbare uitingen. Hier werden door het CvdM vertegenwoordigers van landelijke omroepen, producenten en regionale én lokale omroepen bijgepraat.

CvdM geeft sessie over regels sponsoring en vermijdbare uitingen Tijdens de sessies werd aan de hand van praktische voorbeelden, inzichtelijk gemaakt wanneer uitingen wel of niet zijn toegestaan. Beide bijeenkomsten waren druk bezocht.

“Een duidelijk teken dat er behoefte is aan duiding van deze onderwerpen en dat is ook precies de reden dat we deze sessies hebben georganiseerd”, aldus Eric Eljon van het CvdM.

Zeker in tijden van bezuinigingen, waar bijna alle omroepen momenteel mee te maken hebben, willen redacties graag weten wat mogelijk is en wat niet. De Mediawet is hierin heel duidelijk volgens het CvdM.

“Maar wanneer is er sprake van een ongeoorloofde uiting en wanneer mag het wel? Omdat het bijvoorbeeld in de context van een programma past. Zoals het lovend spreken over boeken in een praatprogramma bijvoorbeeld. Het gaat hierbij niet om nieuwe of strengere regels, maar om een nadere invulling en verduidelijking van bestaande wetgeving.”

Reclameblokken op tv te lang
Het Commissariaat monitort systematisch al jaren de duur van de reclameblokken en treedt op bij overschrijding van het maximum. Het toegestane maximum aan reclameboodschappen bij commerciële tv-zenders bedraagt 12 minuten per uur. Hierbij geldt echter wel dat de reclameblokken kunnen worden ‘opgerekt‘ door tussen de commercials zogenaamde promo’s (zelfpromotie, ideële reclame) van de eigen programma’s en dergelijke te plaatsen.

In lijn met Europese regelgeving worden dergelijke promo’s niet als reclame, maar als onderdeel van het programma beschouwd. Op deze manier kan het zo lijken dat er teveel reclame wordt uitgezonden, terwijl de omroep zich toch aan de regels houdt.

Lees hieronder een samenvatting van de sessie rond vermijdbare uitingen en sponsoring. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten