Search
Close this search box.

Veronica: Het zal nooit meer zo zijn

Krampachtig probeert de Vereniging Veronica opnieuw een perceel in het Nederlandse omroeplandschap te verwerven. Het zijn de stuiptrekkingen van een organisatie waarvan de hoogtijdagen al jaren achter ons liggen. Veronica gooide destijds haar schoenen weg zonder nieuwe te hebben aangeschaft. Een beslissing met grote gevolgen, zo blijkt achteraf. Want het enige dat nog van de ooit zo groots presterende omroep overbleef, waren een tijdschrift en een website. Op zijn minst een opmerkelijke gang van zaken.

Om zich verzekerd te weten van een plaatsje in de race om de kijkers en luisteraars rende Veronica -volgens de mediapublicaties- van de ene naar de andere partner. Eerst zou er sprake zijn een doorstart van Veronica op televisie via V8, de zender van SBS Broadcasting, die het tv-kanaal op haar beurt verwierf via Fox. Nadat de besprekingen met SBS waren mislukt, verschenen berichten met betrekking tot de overname van The Box door Veronica. Niet lang daarna kwam het nieuws dat samen met TMF nieuwe uitzendingen van Veronica te verwachten zijn.

Ook op het gebied van de radio liet Veronica van zich horen. Eerst kwam er een bericht dat de vereniging van plan zou zijn te bieden op de frequentie van Sky Radio, indien het tot een veiling van de etherfrequenties zou komen. Dat zal overigens een flinke duit gaan kosten, maar dit terzijde. Vervolgens bereikte mij het gerucht dat Veronica de omroep Noordzee FM wilde gaan kopen. En aansluitend kwam er een website waarop een non-stop programma met Veronica-jingles te horen was. Dit laatste zegt mij overigens niet zo heel veel. Immers, iedere simpele ziel met een kopie van de Veronica-jingles kan webradio beginnen onder die naam, tot het moment dat “de echte” zijn beklag doet.

Maar zeg nu zelf, wat zegt ons eigenlijk nog de zender Veronica? Het begrip zeezender spreekt niet langer tot de verbeelding van de jeugd. Veronica presenteerde zich begin jaren ’90 als “jong, snel en wild”. Ooit was het dé jongerenzender van Nederland, maar anderen hebben die plaats allang ingenomen. Radio 538 is onbetwist marktleider in de doelgroep, Radio 3FM weet ook nog steeds veel jongeren aan zich te binden en Yorin FM heeft bewezen dat de naam Veronica niet meer belangrijk is om het opgebouwde succes vast te kunnen houden.

Mijns inziens zijn het nog altijd de deejays van weleer die de omroep Veronica hebben gemaakt tot wat het nu is. En die mensen zitten nu bij een handjevol andere zenders. Bart en Peter zitten bij Radio Nationaal, Erik, Wessel en Jeroen bij Radio 538. Will doet iets bij Radio 192 en Rob ging terug naar de publieke omroep. Ziedaar, alle ingrediënten van het voormalig Veronica op de radio zijn elders al actief. En daarmee is het grote geheim achter het succes grotendeels verdwenen. Op tv zie ik al helemaal geen bijzondere verrichtingen in de toekomst voor het nieuwe Veronica. Daar verhuist alles volgens mij nog sneller van zender naar zender als op de radio.

Nee, Veronica doet wel haar best om terug te komen, maar ik vraag me af met welk doel. Geld verdienen, ja. Dat zal ongetwijfeld de bedoeling zijn. Maar als we terugdenken aan het oude Veronica van vroeger, of zelfs het Veronica van een jaar of tien geleden, dan denk ik dat we zonder veel moeite kunnen concluderen: het zal nooit meer zo zijn…

Raimond Bos
raimond@radiowereld.nl