Kies je favoriete radiostation

Dossiers

België: Vlaamse radio draait meer muziek dan Waalse

Medianieuws

Op de Vlaamse radio wordt overdag bijna 18% meer muziek gedraaid dan op de Waalse radio. Dit blijkt uit Audio Oberser 2017, een onderzoek van reclameverkoopmaatschappij IP. Het Franstalige gedeelte van België blijkt meer voor gesproken woord te kiezen op de radio.

IP deed in samenwerking met GfK onderzoek naar de consumptie van audio. Hiervoor werden 2400 Belgen gevraagd naar waar ze naar luisteren. Daarnaast werd de programmering van 21 grote radiostations (12 Waalse en 9 Vlaamse) ontleed.

Live radio blijkt met 81% nog altijd de belangrijkste audioconsumptie te zijn. Daarbij blijken de Vlamingen een half uur per dag meer audio te luisteren dan de Walen. Bij jongeren blijkt vooral muziek belangrijk te zijn, terwijl bij ouderen de behoefte naar nieuws en informatie toeneemt.

Meer muziek in Vlaanderen
Vlamingen blijken ook meer behoefte te hebben aan muziek op de radio dan de walen. Dit is goed te zien aan de programmeringen van de verschillende radiostations. Tussen 6 en 19 uur vullen de Vlaamse stations 66% van hun zendtijd met muziek, terwijl dit bij de Waalse stations 56% is.

Dat is ook de reden waarom in Wallonië drie zogenaamde generalistische zenders zijn (Bel RTL, RTBF VivaCité en RTBF La Première) en in Vlaanderen slechts één (VRT Radio 1).

Maar ook op de Vlaamse Radio 1 is het percentage muziek behoorlijk hoog: 55%. Slechts 29% van de zendtijd wordt gevuld met nieuws en vaste rubrieken. Een schril contrast met de Waalse tegenhanger La Première die overdag 57% van de zendtijd vult met nieuws en vaste rubrieken.

Voor zowel de Vlaamse als de Waalse muziekstations geldt dat minstens 70% van de zendtijd gevuld wordt met muziek, De enige echte uitzondering is NRJ, dat overdag slechts 53% van de zendtijd vult met muziek en steeds meer gesproken woord uitzendt.

En minder reclame
Opvallend is ook het verschil in de hoeveelheid reclame die op de radio wordt uitgezonden. Op de Waalse radiostations wordt gemiddeld 12% van de zendtijd gevuld met reclame, in Vlaanderen slechts 8%.

Een uitgebreid overzicht van de onderzoeksresultaten is te vinden op Audioobserver.be [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen