Zoek
Sluit dit zoekvak.

Publieke radio succesvol in 2009

De landelijke publieke radiostations hebben in 2009 een totaal luistertijdaandeel van 31,2%. Dat is een groei van 1,3% ten opzichte van 2008. Vooral voor Radio 2 en 3FM was het een goed jaar. Radio 2 had in 2009 overall een stabiel goede beluistering en staat op dit moment op nummer één van Nederland met 10.9%. In de jongerendoelgroep van 15 tot 35 jaar is 3FM de sterkste stijger met een luistertijdaandeel van 19,2%.

Naar de publieke radio luisterden in 2009 per week 145.000 mensen meer dan in 2008. De zes radiostations van de publieke omroep bereiken wekelijks een totaal van 6.465.000 luisteraars.

De belangstelling van de luisteraars voor de radiostations van de publieke omroep is sinds de invoering van de radiostrategie in 2006 structureel gegroeid, consolideerde in 2008 om in 2009 weer door te groeien. Dit blijkt uit de gepubliceerde CLO (continu luisteronderzoek) jaarcijfers verzorgd door Intomart in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau).

“Het bereik van Radio 1, Radio 2 en 3FM heeft zich 2009 duidelijk positief ontwikkeld en we staan met deze drie publieke radiostations in de Top 5.”, zegt Jan Westerhof, directeur radioprogrammering NPO. “Radio 5 heeft met de nostalgische dagprogrammering wederom veel luisteraars aan zich weten te binden. Voor Radio 4 en Radio 6 is een specifiek publiek en die weten we goed te bereiken, al zijn voor beide zenders voor 2010 de nodige ambities geformuleerd. Ook in 2010 ligt de focus in radiostrategie op het beter op elkaar aansluiten van de verschillende radiostations. We hebben de wil om met onderscheidende en innovatieve programmering voor elke Nederlander publieke radio te maken. Dat moeten we doen in de meest competitieve markt van Europa”.

De jaarcijfers tonen een sterke profilering van de publieke radiozenders in hun doelgroepen.

Radio 2 best beluisterd
Radio 2 is weer het best beluisterde radiostation van Nederland. De zender paste in 2009 zijn format aan. Deze strategie is door luisteraars in de doelgroep gewaardeerd en leidde volgens de publieke omroep tot betere beluistering. Het luistertijdaandeel van Radio 2 in 2009 is 10.9% en daarmee 0.4% hoger dan vorig jaar. In de doelgroep (35-54) scoorde Radio 2 een luistertijdaandeel van 13.2%, een forse stijging van 1,2%. Met de Top 2000 wist de publieke zender dit jaar voor de elfde keer een groot publiek aan zich te binden.

Bereik 3FM onder jongeren stijgt
3FM is de sterkste stijger in de doelgroep van 15 tot 35 jaar. De publieke popzender scoorde overall in 10+ een luistertijdaandeel van 8.7%. Het station ging voor het eerst in 6 jaar door de grens van 8%. In de specifieke 3FM doelgroep (15-34) is 2,5% groei geboekt en scoort 3FM nu 19,2%. Het 3FM publiek is dit jaar gemiddeld jonger dan dat van de andere grote radiozenders (jongerenzenders). Nagenoeg de complete 3FM programmering groeit mee. Zichtbaar werd zo ook de vernieuwde weekendprogrammering in 2009 beloond door de luisteraar. 3FM Serious Request bereikte december 2009 liefst 10.6 miljoen Nederlanders.

Radio 1 luisteraar luistert langer
Radio 1 scoorde in 2009 de hoogste luistertijd ooit. De Radio 1 luisteraar luistert langer naar de zender en dit is een direct gevolg van de programmering die per 1 september 2008 werd ingevoerd, waarbij de programma’s op de publieke nieuws- en sportzender beter op elkaar aan gingen sluiten en het dagritme van de luisteraar uitgangspunt werd.

Nostalgische programmering Radio 5 groeit door
Radio 5 is inmiddels de derde landelijke zender voor ouderen. Radio 5 heeft zich dit jaar verder ontwikkeld in zijn doelgroep (55+) van 6.1 naar 6.2% luistertijdaandeel, waarbij de groei in de nostalgische dagprogrammering is gerealiseerd (in doordeweekse dagprogrammering groeide Radio 5 van 7.3 naar 7.6%). Het bereik van de nostalgische programmering is in 2009 met 50.000 mensen toegenomen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten