Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Talpa mag vier tv-zenders van SBS overnemen

Medianieuws

Talpa Holding mag Sanoma Image (SBS6, Net5, Veronica, SBS9) overnemen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet in de overname geen nadelen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

Talpa heeft enkele radiozenders en een onderneming die radiozendtijd voor advertenties verkoopt (OMS). Talpa heeft op dit moment al 33 procent van de aandelen van Sanoma Image in bezit. Talpa betaalt voor de overige aandelen 237 miljoen euro en draagt daarnaast Veronica Uitgeverij over aan zijn Finse branchegenoot.

Bij Sanoma Image zijn 4 televisiezenders ondergebracht, dit zijn SBS6, Net5, Veronica en SBS9. Sanoma Image verkoopt ook zendtijd voor tv-advertenties en verzorgt online-marketing. Door de overname verandert er in het medialandschap weinig. De radio- en televisiezenders blijven bestaan. Of hij ook de Telegraaf Media Groep (TMG) kan kopen is nog onduidelijk. Voor de advertentiemarkt heeft de ACM nader onderzoek gedaan.

Radio- en televisieadvertenties
Door de overname komt de verkoop van de zendtijd van radio- en televisie-advertenties in één hand. Mediamagnaat John de Mol is al eigenaar van Radio 538, Radio Veronica, Radio 10 en Sky Radio.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzocht of er daarom op deze markten risico’s voor de concurrentie ontstaan.

One Media Sales (OMS) heeft een sterke positie op de radio-advertentiemarkt. De ACM concludeert dat deze sterke positie op de radio-advertentiemarkt niet overgeheveld kan worden naar de televisie-advertentiemarkt op de SBS-zenders. Dat komt vooral omdat de concurrerende televisiezenders van NPO en RTL een groot bereik hebben.

Daarnaast heeft de ACM beoordeeld of de positie van Talpa op de radio-advertentiemarkt sterker wordt doordat Talpa gecombineerde radio-televisie-advertentieruimte aan adverteerders kan aanbieden. De ACM oordeelt dat Talpa op die manier haar concurrenten niet wezenlijk kan benadelen. Ook hier ziet de ACM geen problemen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders. [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen