Kies je favoriete radiostation

Dossiers

My FM Los Angeles loopt fors uit op concurrentie

Medianieuws

Marktleider 104.3 My FM (KBIG) neemt steeds meer afstand tot de concurrentie. Inmiddels is het gat gegroeid tot 0,8%-punt, wat groot is voor Los Angeles. In New York City strijden 106.7 Lite FM (WLTW) en 101.1 (W)CBS FM opnieuw om de koppositie.

In juli zag My FM haar marktaandeel stijgen naar 6,1%, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio. Daarmee scoort de popzender, met de beste pophits van de 10’s en nu, haar hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.

De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) zag daarentegen haar marktaandeel licht dalen naar 5,3%. Op de derde plaats staat de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) met 4,8%. De hitzender 102.7 KIIS FM en de popzender KOST 103.5 (met veel 80s en 90s) volgen elk met 4,7%. Ook deze drie zenders zagen hun marktaandeel dalen.

De grootste stijger was KLVE 107.5. De Spaanstalige zender zag haar marktaandeel met bijna een procentpunt stijgen, maar komt net tekort voor een plek in de top 5.

Door de sterke prestaties is My FM nu marktleider bij de doelgroepen 18-49, 18-34 en 25-54 jaar.

New York City
In de Big Apple vechten opnieuw twee honden om één been. Vooralsnog trekt Lite FM aan het langste eind en scoort de popzender 6,7% marktaandeel. De classic hitszender CBS FM volgt echter op 0,1%-punt achterstand en scoort haar hoogste marktaandeel in een jaar tijd.

De urban popzender WBLS 107.5 stijgt, ondanks dat het marktaandeel gelijk blijft op 5.4%, een plekje. De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) volgt vlak daarachter, terwijl Z100 (WHTZ) terugkeert in de top 5. De hitzender zag het marktaandeel licht stijgen naar 4,9% en drukt de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) uit de top 5.

Lite FM blijft aan kop bij de doelgroep 25-54 jaar. terwijl de hip-hopzender Hot 97 (WQHT) bij de doelgroepen 18-34 en 18-49 jaar leidt.

Seattle-Tacoma
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer Seattle-Tacoma, radiomarkt 13. De stadsregio Seattle, waar zowel de havenstad Seattle als de havenstad Tacoma toe behoren, telt 3,7 miljoen inwoners.

Begin 2016 moest een groot aantal radioluisteraars zijn of haar radio opnieuw afstemmen. iHeart Media had namelijk besloten om in één klap vier van haar vijf radiozenders op FM om te gooien. Maar wat is het effect na anderhalf jaar?

Net als een jaar geleden staat de hitzender Movin 92.5 (KQMV) op de eerste plaats. Het marktaandeel is met 6.2% vrijwel gelijk aan vorig jaar. De popzender Warm 106.9 (KRWM) is inmiddels opgeklommen naar de tweede plaats en heeft nog maar 0,1%-punt afstand tot de nummer 1. Beide stations zijn overigens eigendom van Hubbard.

De publieke nieuwszender KUOW 94.9 volgt op plaats 3, terwijl de rockzender KISW en de classic hitszender 95.7 The Jet (KJR) gezamenlijk op vier staan met 5,0% marktaandeel.

Van de radiostations waar iHeart Media aan sleutelde doet de popzender 106.1 Kiss FM (KBKS) het momenteel het beste met een marktaandeel van 3,1%, wat goed is voor een 14e plaats. Vorig jaar stond de zender nog achtste. Daarnaast is Kiss ingehaald door rivaal Star 101.5 (KPLZ).

De hitzender Power 93.3 (KPWK) staat nu 16e. Vorig jaar stond Power nog op de 14e plaats. Wel is het marktaandeel nagenoeg gelijk gebleven. De andere twee stations van iHeart bungelen nog steeds ergens onderaan de lijst, waarbij de alternatieve zender Alt 102.9 (KFOO) 1,1% marktaandeel scoort en de hip-hopzender 104.9 KUBE op 0,6% blijft steken. Zowel KUBE als Alt zijn alleen in Tacoma goed te ontvangen. [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen