Zoek
Sluit dit zoekvak.

KinkFM: Wij zijn geen nieuwe partij, wij willen complete veiling

Gisteren hebben de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) en het College van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) hun adviezen aan het ministerie van Verkeer & Waterstaat openbaar gemaakt.

De Nma en de OPTA zijn door de Staatssecretaris van V+W (Mevrouw Drs.J.M. de Vries) gevraagd om advies uit te brengen over het alternatieve verdelingsplan van de Commissie Bouw.

Hierbij zouden de zittende FM-partijen (w.o. Sky, 538 en Noordzee FM) hun frequentie mogen behouden en dus een voorkeurspositie krijgen ten opzichte van de zogenaamde halve nieuwkomers (zoals KinkFM) en nieuwkomers. Deze halve en hele nieuwkomers zouden via een veiling kunnen meedingen naar drie FM-pakketten van een beduimelde kwaliteit. Enfin, het verhaal is bekend..

Kink FM heeft vanaf het moment dat de Commissie haar plannen ontvouwde en de Tweede Kamer deze omarmde, fel geageerd tegen dit idiote voornemen. In onze ogen wordt ons grof onrecht aangedaan door Kink te bestempelen als nieuwe partij die geen enkele aanspraak zou kunnen maken op een FM-frequentie. We hebben direkt kontakt gezocht met de Nma en uit haar advies blijkt nu ook dat onze klachten wel degelijk gegrond zijn.

Een aantal citaten uit het advies van de Nma: (het komplete advies is te vinden op www.nma-org.nl)

1 In het oorspronkelijke voornemen hadden nieuwkomers de mogelijkheid te bieden op alle beschikbare frequentiepakketten. In beginsel waren er voor nieuwkomers derhalve evenveel mogelijkheden om een vergunning te verwerven als er frequentiepakketten beschikbaar waren. In het nieuwe voornemen wordt aan bestaande partijen, zonder concurrentiedruk van potentiële toetreders of andere gevestigde partijen, de mogelijkheid geboden hun vergunning te verlengen, met behoud van de kernfrequenties. Het is zeer waarschijnlijk dat de bestaande partijen gebruik zullen maken van deze mogelijkheid. Dit zou betekenen dat nieuwkomers in de FM-ether tijdens de veiling op slechts drie kavels kunnen bieden. Voor nieuwkomers die willen toetreden betekent dit een aanzienlijke verkleining van hun toetredingskans, in vergelijking tot het oorspronkelijke beleidsvoornemen.

De bevoorrechte behandeling van de bestaande vergunninghouders is, vanuit de oorspronkelijke beleidsdoelstelling bezien, niet direct te rechtvaardigen, mede gelet op het feit dat de vergunninghouders bij het verkrijgen van hun vergunning op de hoogte waren van het tijdstip waarop deze afliep.

2 Twee van de drie frequentiepakketten die beschikbaar zijn voor veiling onder nieuwkomers, zijn bovendien commercieel minder aantrekkelijk dan de overige pakketten. Zo hebben deze pakketten een aanzienlijk kleiner demografisch bereik (circa 50%) dan de zeven pakketten die door de bestaande partijen onder bevoorrechte condities kunnen worden verkregen (gemiddeld circa 70%). Voor nieuwkomers die de vergunningen voor deze pakketten verkrijgen, vergroot dit verschil de achterstand van waaruit zij zich een positie op de markt moeten verwerven.

3 Onder de potentiële nieuwkomers kunnen ook bestaande partijen zijn die reeds actief zijn met radio-uitzendingen via de kabel of met een AM-frequentie. De door deze partijen verwachte mogelijkheid om een (landelijke of niet-landelijke) FM-vergunning te bemachtigen kan, gelet op het voorgaande, aanzienlijk beperkt zijn.

4 Onderlinge afhankelijkheid partijen.
Volgens het huidige voornemen kunnen partijen maximaal één landelijk FM-pakket verwerven. Dit was ook volgens het oorspronkelijke voornemen het geval. Opmerkelijk is de gunstige positie van Sky Radio 100.7 die voortvloeit uit het feit dat bestaande partijen hun frequentiepakket kunnen behouden. Immers, zowel Sky Radio 100.7 als het door haar gecontroleerde Classic FM hebben de mogelijkheid de bestaande vergunning te verlengen. Geen enkele andere bestaande partij of nieuwkomer heeft de mogelijkheid twee vergunningen te verwerven. Bovendien is er geen garantie dat met het frequentiepakket van Classic FM ook daadwerkelijk klassieke muziek uitgezonden zal blijven worden, aangezien sprake zal zijn van ongeclausuleerde vergunningen. (BRON: NMA)

Het advies van de OPTA is nog ondubbelzinniger:
(Het volledige advies is te vinden op www.opta.nl)

Conclusie
Het college is van mening dat de opzet complex en weinig transparant is en dat het bieden met ‘ een percentage van de omzet’ , het maximumbedrag, de rol van de expert en het relatief grotere juridische risico, grote nadelen met zich meebrengen.
Het college adviseert af te zien van de ‘ verdelingsmethode nieuwe opzet’ en te kiezen voor de ‘ verdelingsmethode oude opzet.’ (BRON: OPTA)

We zijn geen juristen (slechts radiomakers die gehinderd worden in ons streven om leuke programma’s te maken), maar uit het bovenstaande valt maar één conclusie te trekken: Werp het plan-Bouw overboord en ga over tot een complete veiling of geef een station als Kink dezelfde voorkeursbehandeling als “de zeven”.

Volgende week vrijdag komt het kabinet met een definitief standpunt over deze zaak, waarover in de Tweede Kamer zal worden gedebatteerd. Het is te hopen dat Den Haag zich eindelijk realiseert dat ook de politiek zich aan de juridische werkelijkheid moet houden en dat het recht van de grootste ditmaal niet geldt.

Jan Hoogesteijn, Kink FM
Amsterdam, 14 juni 2001
(15-6-2001)