Zoek
Sluit dit zoekvak.

In gesprek met: Michael Pilarczyk [YorinFM]

Michael Pilarczyk werd op 18 oktober 1969 geboren in Polen. Al op jonge leeftijd begon Michael met het maken van radioprogramma’s. Vanaf zijn dertiende was hij te horen bij diverse piraten in de omgeving van Leiden, onder de naam Michael Prins. Op 18-jarige leeftijd besloot Michael een demo te sturen naar Radio 10. Hij werd aangenomen en begon in de nacht programma’s te maken. Omdat het zijn grote droom was ooit bij Veronica te kunnen werken, was de keus niet moeilijk toen Michael door die omroep benaderd werd. Bij Veronica presenteerde hij onder meer ‘Goud van Oud’, ‘Oh, wat een nacht’ en ‘Ook Goeiemorgen!’ voor Radio 2 en Radio 3.

In 1992 begon Lex Harding met Radio 538. Net als een aantal andere toenmalige Veronica-jocks maakte ook Michael de overstap naar deze nieuwe zender. Voor Radio 538 maakte Michael diverse programma’s, waaronder ‘The Jungle’ (samen met Corné Klijn), ‘Club 538’ en ‘Mikey Mike’. Toen Lex Harding in 1995 startte met de clipzender ‘The Music Factory’ (TMF) was Michael daar te zien als VJ. Dit combineerde hij met zijn werk voor 538. Ondertussen stond Michael ook nog in de hitparade met de dance-act Lipstick.

Na een paar jaar besloot Michael dat het tijd was geworden voor iets anders. RTL 4 vroeg hem om daar televisieprogramma’s te komen presenteren. Michael stopte bij Radio 538 en TMF en ging op zaterdagmiddag het entertainmentprogramma ‘Hollands Hollywood’ bij RTL 4 presenteren, samen met Lucille Werner. Dat programma was echter niet het verwachte succes en Michael ging achter de schermen verder als producent.

Hij richtte zijn eigen productiebedrijf op, Futur@ctive, en was daarmee verantwoordelijk voor een groot aantal tv-programma’s, voornamelijk voor de Holland Media Groep (HMG). Na twee jaar ging Michael ook weer zelf presenteren op televisie. Hij was te zien in onder andere ‘De Digitale Revolutie’ en ‘Cars & Bikes’ op Yorin.

Sinds juni 2002 is Michael ook weer op de radio te horen, bij Yorin FM. Eerst slechts als invaller, maar sinds september 2002 met een eigen programma. Vier ochtenden in de week presenteert Michael tussen 10 en 12 ‘Typisch 80 & 90’. En ook zaterdag- en zondagochtend van 8 tot 12 is dit programma te beluisteren op YorinFM.

Op je 13e jaar ben je bij piraten gaan draaien, heb je zelf ook wel eens een zendertje gehad?

Ja ik ben met een vriendje begonnen met een ‘Stentor’. Dat was een heel eenvoudig zendertje dat niet veel verder kwam dan het einde van de straat. Wel veel lol mee gehad.

Radio 10 was de eerste omroep waar je professioneel radio ging maken, is dit de enige omroep waar je toen gesolliciteerd hebt?

Ja, ik durfde niet bij Veronica te solliciteren, omdat ik bang was dat ik niet goed genoeg zou zijn. En toen begon Radio 10, samen met Cable One, als eerste commerciële station. Ik weet nog dat Ferry Maat me opbelde op een donderdagmiddag, of ik de volgende dag even kon langskomen voor een gesprekje. En maandagavond zat ik op de radio! Direct elke avond van 23 tot 02 uur.

In het format van Radio 10 zaten veel oudere platen, vond je dat geen probleem, zeker gezien het feit dat je destijds 18 was toen je daar begon?

Volgens mij was ik zelfs 17 toen ik bij Radio 10 begon … De grap was dat iedereen al z’n muziek nog helemaal zelf uitzocht. Beneden in de kelder stonden kasten vol cd’s en platen en daar zat ik dan de hele avond om mijn programma samen te stellen. Ik was toen al gek op ‘oude’ muziek en 15 jaar geleden was een heleboel van die muziek nog niet zo oud als het nu lijkt. Eigelijk draaide we niet zo heel veel oud, maar vooral veel album muziek.

Veronica, wat toen nog in het publieke bestel zat, was je grote droom, maar toch ben je na een paar jaar naar het commerciële Radio 538 gegaan, vanwaar die keuze?

Ik wilde eigenlijk niet bij Veronica weg. Maar ik was toendertijd wel heel erg trouw aan Lex Harding en ik wilde het liefste iedere dag radio maken. Toen de radio ge-ho-ri-zon-taliseerd werd, verdween Veronica’s Volle Vrijdag. Eeuwig zonde. De ondergang van radio 3. Allen Jeroen van Inkel kreeg nog een dagelijks uurtje, maar de rest werd naar de zaterdag verbannen. En ook onze zeer populaire woensdag op radio 2 verdween. Kortom: wat was de keuze? En met Erik, Wessel en Lex een nieuw station beginnen was toen ook wel een heel spannende uitdaging. Achteraf, jammer dat de Veronica droom omzeep is geholpen. Wel mooi dat 538 zo’n geweldig succes is geworden. Ode aan Erik de Zwart.

Bij Radio 538 maakte je ook radio samen met Kees Schilperoort, hoe heb je het ervaren om met zo’n radio-icoon samen te werken?

Kees was geweldig! Gezellig en uniek. De nachten met Kees, Pim en Patrick (het complete team) zullen we nooit vergeten. Een mooie tijd. Het mooie van Kees was dat hij bijna elke luisteraar wel kende, of het cafe op de hoek, of het hondje van de buurvrouw … Prachtig.

Sinds kort maak je weer radio op Yorin FM, maar je hebt ook een eigen bedrijf en presenteert op televisie, is dit allemaal wel te combineren?

Ik werk ongeveer 80 tot 100 uur per week, dus dat lukt best. Soms is het wel een beetje passen en meten, maar meestal lukt het net. Pilarczyk Mediagroep (m’n nieuwe bedrijf) is zeg maar ‘core-business’. We maken nu elke week vier televisieprogramma’s voor RTL4 en RTL5 (Autowereld, Stapel op Auto’s, Transportwereld en Supercars). Verder is Pilarczyk Mediagroep een reclameburo voor commercials, bedrijfspresentaties en corporate communications. We werken er nu inmiddels met zo’n zeventien mensen! YorinFM vind ik heel leuk om te doen, maar voelt meer aan als hele leuke hobby.

Ik wil wel proberen om YorinFM net zo groot te maken als 538. Moet lukken.

Je hebt in het verleden ook een aantal singles gemaakt met de dance-act Lipstick, doe je behalve dat project meer in de muziekwereld?

Ik heb al vanaf dat ik heel klein was muziek gemaakt. Vroeger hadden John Ewbank (componist en producer Marco Borsato) en ik een bandje en maakten we samen veel muziek. Toen midi en computerprogrammaatjes in de mode kwamen, ben ik weer serieus met muziek aan de slag gegaan.

Lipstick was het eerste en direct grootste succes. Daarna heb ik nog met andere artiesten demo’s opgenomen en liedjes geschreven. Meer voor ons plezier. Muziek maken blijft echt heel leuk. Doe er verder niks commercieels meer mee.

In 1998 maakte je de definitieve overstap van radio naar televisie, was dat een lastige keuze om radio (op dat moment) definitief vaarwel te zeggen?

Nee zeker geen lastige keuze. Ik had meer dan genoeg van radio. Ik was het echt helemaal zat. Ik draaide de allereerste plaat op 538. Ik was in de begin-jaren ongeveer 16 uur per dag met 538 bezig. Ik presenteerder ’s ochtends van 9 tot 12 en ’s middags van 16 tot 20 uur. Ik heb ruim zes jaar lang elke dag vele uren gemaakt. Heel leuk, dat was wat ik wilde, maar dan ineens is het genoeg. En in november 1998 was het echt genoeg. Ik wilde al langer iets anders.

Wat? Geen idee. Iets met beeld, meer tv, dat wel. En toen belde Joop van den Ende. Op dat moment was werken voor Endemol in Aalsmeer echt het ultieme. Het voelde bijna net zo, als Veronica in 1988 (tien jaar daarvoor). Bij Endemol heb ik wel echt geleerd hoe je televisie moet maken. Mijn dank daarvoor is groot.

Had je gepland om ooit nog terug te keren op de radio?

Nee. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat ik nooit meer iets op de radio zou doen. Echt nooit. Hooguit voor m’n plezier ooit, over enkele jaren, iets in de nacht …

Je bent regelmatig op tv te zien met verschillende programma’s. Als je een keuze tussen radio en tv zou moeten maken, wat zou het moeten worden?

Televisie. Zonder twijfel. TV is nu m’n leven. Ik hou van bewegend beeld en met tv kan je zoveel meer. Voor mij is er nog zoveel te doen met en op tv, dat ik daar de komende jaren echt helemaal voor ga.
Radio is leuk. Het is heerlijk om weer in de radiostudio te zitten. Alles zelf onder controle, niet afhankelijk van andere mensen, lekker direct … Het is niet te vergelijken.

Behalve dat ik vind dat er bij radio vaak meer echt talent rondloopt. Vooral in de productie en regie, achter de schermen zeg maar. Da’s een groot verschil met televisie. Daar lopen vaak teveel mensen rond die niks kunnen en alleen maar ‘bij de tv willen werken’. Voor ons nieuwe bedrijf heb ik dan ook goed gezocht naar leuke mensen die het wel begrijpen, want die zijn er natuurlijk ook. Ik mag toch best wel even zeggen dat ik heel blij ben met m’n nieuwe team.

In 1999 presenteerde je samen met Lucille Werner dagelijks ‘glossy magazine’ ’s morgens tussen 11 en 12 uur op RTL4 onder de naam ‘Big entertainment club’. Kijkers werden op de hoogte gehouden van de wereld van de showbizz en de glamour. Helaas heeft dit programma niet lang mogen bestaan (4 maanden). Stel dat dit programma nu dagelijks om 19.00 zou worden uitgezonden, zou het dan een betere toekomst tegemoet gaan?

Mij was ook verteld dat dit programma elke dag tussen half zeven en 7 zou worden uitgezonden. Op het laatste moment, zo vlak voor of na de kerst, bleek dit ’s ochtends na Koffietijd te zijn … Jammer, wel onvoorstelbaar veel van geleerd. Elke dag live, elke dag ’s ochtends om zeven uur in de make-up … heerlijk!(?) Ik word er vaak op aangesproken dat dit zo’n dieptepunt voor me was, maar dat is dus echt niet waar.

Het was leuk en heel leerzaam. Jammer van het eindresultaat, dat was redelijk dramatisch. Ik weet zeker dat dit een soort Boulevard zou zijn geweest, wat dus ook echt de bedoeling was. (Boulevard is echter wel veel leuker dan de BEC).

Drie seizoenen lang was je het gezicht van het televisieprogramma De Digitale Revolutie op Yorin. Dit is daarna door Cindy Pielstroom overgenomen. Ondanks dat het programma goed bekeken werd ben je toch hiermee gestopt, vanwaar die keuze?

De Digitale Revolutie was het eerste televisieprogramma dat ik helemaal zelf had bedacht en vervolgens helemaal zelf heb geproduceerd. En daar ben ik nog steeds trots op. Ik ben ermee gestopt omdat ik echt geen tijd meer had en me steeds meer met m’n autoprogramma’s bezig moest en wilde houden. Jammer dat ze met het programma gestopt zijn na mijn vertrek. Iets als Digitale Revolutie of CNN.COM zou ik nog wel eens willen maken.

Je behoorde tot de eerste lichting vj’s bij TMF. De afgelopen jaren is er veel veranderd bij TMF/MTV en veel mensen vinden dat de zenders erop achteruit zijn gegaan. Hoe zie jij dat als oud-werknemer?

Dit gaat misschien wel heel dramatisch en tragisch klinken, maar …. na de enige echte TMF-ploeg met Fabienne, Sylvana, Isabelle, Bridget, Wessel, Erik en ik is het nooit meer goed gekomen. Jammer. Het is denk ik net als met Big Brother. Alles wat erna kwam wilde eigenlijk alleen maar graag op tv. Behalve Daphne, die vind ik niet slecht en ze ziet er goed uit. Het is een beetje zoals bij Veronica. Toen daar de die-hards vertrokken ging het hart eruit. Bij TMF is het eigenlijk net zo. Eeuweg zonde. Het was zo mooi, we hebben er zoveel plezier gehad. Zo’n sterk merk, zoveel mogelijkheden en dan toch …

Heb je naast al je werkzaamheden ook nog vrije tijd over, en hoe besteed je die dan?

Ik heb zelden vrije tijd. Mijn werk is mijn leven. Ik heb dromen en leef mijn dromen. Vrije tijd heb ik niet echt nodig, alles wat ik doe vind ik leuk en is mijn eigen keuze. Hooguit af en toe eens een beetje zeilen en de komende maanden als het even kan naar de sneeuw! Tijdens en na het werk vind ik het heerlijk om echt lekker te eten, ik ben gek op goede wijn en ik mag graag naar films kijken.

Hoe zie je de toekomst van de Yorin FM tegemoet. Verwacht je nog spannende ontwikkelingen in medialand, denk aan de etherfrequenties?

Ik ben bij YorinFM gaan werken omdat ik het leuk vind. Omdat ik Typisch 80 en 90 een leuk programma vind. Het is een beetje ‘ontspanning’ tussen de andere leuke, maar drukke werkzaamheden. Maar ik wil ook graag een echt succes van Yorin maken. Die etherfrequentiepolitiek maak ik nu al meer dan tien jaar mee … Binnenkort kan iedereen via draadloos internet alle stations ontvangen op een mobieltje … hoezo FM-frequenties … Da’s nog maar tijdelijk. Let op mijn woorden.

Je bent van radio-dj uitgegroeid tot televisieproducent. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Da’s niet zo moeilijk: JUST DO IT! Ik hou van m’n vak, radio, tv, media is m’n leven. Dat klinkt leuk om te roepen in interviews, maar alleen als ik slaap ben ik even niet echt direct met m’n werk bezig. Verder altijd. Omdat ik het leuk vind, omdat ik niets anders wil. Eerst wilde ik radio en alleen Veronica. Toen 538 en TMF tot een succes maken en daarna m’n eigen bedrijf Pilarczyk Mediagroep. Makkelijk is misschien anders, maar eigenlijk denk ik er niets eens over na. Ik doe het gewoon. En het maakt me meer dan gelukkig!

Wat zou je in de toekomst nog willen bereiken op radio- en/of tv-gebied?

Ik ben wat ouderwets misschien, maar ik wil zo graag echt mooie programma’s maken. Zelf ben ik gek op Felderhof en Ivo Niehe. Ik ben bezig om het beste en mooiste autoprogramma te maken en daarna komt er nog wel iets dat ik graag wil. En ooit op de radio misschien nog eens een echte ochtendshow? Of iets in de nacht …

Welk radio en/of tv programma maak je het liefst en waarom?

Ik kan alleen refereren aan wat ik nu doe natuurlijk. Op de radio is Typisch 80 en 90 wel voor mij gemaakt. Lekkere muziek, een belangrijk deel van m’n leven. Mooie herinneringen. Op tv: ik ben gek op mooie en snelle auto’s en mooie tv is een obsessie voor me. De combinatie leidt dus tot autoprogramma’s. Eenvoudig toch? Maar dat kan over een paar jaar weer totaal iets anders zijn.

Hebben we nog iets vergeten wat je toch wilt vertellen?

Nou nee. Leuke vragen, leuk interview. Vergeet vanaf 29 november 22.10 niet te kijken naar RTL5. Dan begin ik met een nieuw programma: Supercars. We gaan op zoek naar een nieuw talent dat volgend autosport seizoen mag racen in een BMW in een professionele raceklasse. Kijk, dat vind ik nou weer een leuk project. Beetje hobby, beetje business. Zolang ik maar gelukkig ben!

Michael G. Pilarczyk