Zoek
Sluit dit zoekvak.

Commerciële landelijke radiozenders maken bezwaar

Arrow Classic Rock, Radio Nationaal en ID&T Radio maken bezwaar m.b.t. de verdeling van etherfrequenties voor commerciële omroep op basis van een vergelijkende toets zoals beschreven in de brief van de staatssecretaris OC&W, Mr. C van Leeuwen, dd 6 december 2002

De commerciële landelijke omroep dreigt in de knel te komen tussen de publieke omroep en de commerciële regionale omroep. M.b.t. landelijk commerciële omroep is een ‘level playing field’ noodzakelijk . Dit wordt bepaald door de publieke omroep maar ook door de commerciële regionale omroep.

Welke regels worden aan de commerciële regionale omroep gesteld? Mogen regionale commerciële omroepen zonder dwingende regels die toezien op hun regionale functie:

1] een publieksbereik behalen van 30% (zoals nu voorgesteld),
2] zich programmatisch (op doelgroepnivo) op elkaar afstemmen cq verenigen en
3] gezamenlijk op landelijk nivo reclame verkopen?

Dit kan niet waar zijn, zo laten Arrow Classic Rock, Radio Nationaal en ID&T Radio weten.

Landelijke commerciële omroepen moeten veel betalen voor een FM-kavel dat een ‘landelijke’ dekking heeft van rond de 60%. Regionale commerciële zenders vallen daarentegen onder een gemitigeerd regiem en betalen dus weinig tot niets voor hun frequenties maar mogen wel een publieksbereik hebben van 30%.

Er hoeven maar twee commerciële radio-omroepen samen te werken en er is sprake van een (2×30%=60%) landelijk opererende organisatie. Dit is volgens de ondergetekenden oneerlijke concurrentie die moet worden voorkomen. Derhalve moeten regionale commerciële omroepen aan strikte regels worden gebonden m.b.t. doelstelling, bereik, regioprogramma’s en de programmatische en commerciële samenwerking. Zo wordt voorkomen dat regionalen verkapte landelijke commerciële omroep gaan spelen.

Reeds nu bestaan er twee grote ‘regionale’ zendernetwerken (City FM en Rebecca) die zich elk uitstrekken over drie (!) provincies. Indien maatregelen uitblijven, zouden landelijke commerciële zich ook met regionale omroep bezig moeten kunnen houden, dan wel hun 60% landelijk-kavel met regionale frequenties mogen aanvullen. [ Arrow Classic Rock, Radio Nationaal, ID&T Radio ]