Search
Close this search box.

Radio voor elke doelgroep

Naar ik begreep zal de wereld de komende tien jaar evenveel veranderen als in de afgelopen honderd jaar is gebeurd. Op technologisch gebied, wel te verstaan. Nu is radio een stukje technologie, dus mag je ervan uitgaan dat ook hierin wel het een en ander zal veranderen. Digitale radio, webradio, allemaal dingen waaraan we ons zullen kunnen wagen. Maar het kunstje blijft in feite hetzelfde. Ergens zorgt iets of iemand ervoor dat op heel veel andere plaatsen iemand anders kan luisteren naar muziek of informatie. Aan dat principe zal denk ik weinig veranderen.

Wat me intussen wel opvalt, is dat radiostations lijken mee te groeien in de ontwikkeling van de mens. Op de een of andere manier is een station met “gouwe ouwe” bijvoorbeeld niet meer de zender die het tien jaar geleden was. Dat wil zeggen, het format en de doelstelling zijn nog gelijk, maar de inhoud is anders. Op zich logisch. Wat tien jaar geleden een recente hit was, is inmiddels een gouwe ouwe. Dan is het dus niet vreemd om die plaat op te nemen in de playlist van zo’n station. Maar wat me dan opvalt, is dat daarvoor een nog oudere plaat moet wijken. Kennelijk omdat de doelgroep die plaat toch hoogstwaarschijnlijk niet meer kent vanuit zijn of haar eigen jeugd.

Dit geldt niet alleen voor een station dat de hits uit het verleden draait. Ook bij een non-stop zender als Sky Radio merk je een dergelijke verandering. Waar een aantal jaren geleden nog heel wat muziek uit de jaren ’60 en ’70 te horen was, zijn nu actuele hits te horen. Bovendien valt op dat deze zender allang niet meer zo “easy” is als weleer. Men is zich steeds meer gaan richten op een jongere doelgroep. Het zal de commercie wel weer zijn. Maar toch, van een zender als Radio Nationaal kun je bepaald niet stellen dat ze zich richt op een jonge doelgroep. En toch zijn ook voor deze zender adverteerders te vinden. De noodzaak “jong” te programmeren is er dus niet voor 100 procent.

Bij de lokale zender waar ik werk zijn we ook vorig jaar begonnen met een “verjongingskuur”. Niet omdat we dat zelf zo graag wilden, maar meer omdat we wilden voorkomen dat de doelgroep “jong” binnen onze programmaraad zich benadeeld zou voelen. Want over de belangstelling van jongeren voor lokale radio kunnen we (lathans, in ons geval) kort zijn. Die is er niet. Tijdens een vergadering met de Jeugd Advies Groep van de gemeente hebben de jongeren zelf aangegeven: lokale radio, geen interesse! En toch zitten ze in onze programmaraad. Omdat dat zo hoort.

Nu is echter de vraag: wat heeft het dan voor nut om dingen te doen terwijl je weet dat er eigenlijk geen doelgroep voor is. Ik zou het zelf eigenlijk niet weten. Er zitten nu elke week een stel jongeren in onze studio. Ze maken een bak herrie die kennelijk beluisterd wordt door de hele familie van de betreffende programmamakers. Gelet op de telefoontjes die binnenkomen zijn er ook nog een paar klasgenoten die luisteren. Maar dan puur omdat ze een bekende horen op de zender. Tot hier beperkt zich kennelijk de doelgroep. Maar de zender voldoet aldus aan de mediawet. Prima dus.

Nee, niet prima. Want een veel grotere groep mensen zet de radio uit op die tijden. Daar waar men in staat zou zijn geweest een grote groep tevreden luisteraars te hebben worden wij verplicht een zeer kleine, in feite niet eens bestaande, doelgroep aan te spreken. Water naar de zee dragen heet dat geloof ik. Nu wil ik niet stellen dat alle aandacht voor minderheidsgroeperingen in onze samenleving dus overbodig zijn. In tegendeel. Wanneer er van een doelgroepprogramma gebruik gemaakt wordt, is het toe te juichen dat zo’n programma er is. Maar wanneer je, puur op basis van de regelgeving, bewust het onmogelijke mogelijk probeert te maken, klopt er iets niet…

Raimond Bos
presentator@hotmail.com