Zoek
Sluit dit zoekvak.

Column TV Dokter: wat brengt het vandaag de dag?

Korte introductie: Nieuwe zender erbij, presentatoren die komen en gaan, dure flut-programma’s en meer actualiteiten aangaande het tv-wereldje. De TV-dokter beantwoord vragen, legt stellingen neer en geeft advies.

Episode 1: wat brengt het vandaag de dag?
Nu moet ik allereerst bekennen dat bij mij de lol vergaan is om een avondje echt leuk TV te kunnen kijken. Programma’s flitsen langs mij heen, ik zap van het ene kanaal naar de andere. Fascinerend vind ik het dan dat ik juist vaak blijf hangen bij de meest bekritiseerde programma’s van dit moment. “Welkom op je Bruiloft”, “Starmaker” en “Jerry Springer”. Kort door de bocht genomen, is hier de rode draad: your own 15 minutes of fame!

Bij “Welkom op je Bruiloft” vind ik het boeiend om te zien hoe de mannen reageren, terwijl ik mij ondertussen sterk afvraag of de mensen wel echt zijn (denkend aan ons medisch straalwonder Jomanda die recentelijk net als Buch kon verdwijnen) en hoeveel geld ze er voor krijgen. Echter, het voor het blok zetten van de mannen (op hun eigen bruiloft notabene) krijgt van mij ruim 10 minuten de volle aandacht.

“When will I be famous?”..wie kent het liedje niet. Ik hoorde dit hitje ‘one day fly’-bandje een paar jaar geleden, nooit beseffend dat ik hier bovenop een giga-tv-concept zat. Onze John de Mol was toen net bezig zijn eerste tv-programma te verkopen. Inmiddels is hij een paar centjes rijker en prompt, tijdens zijn spaarzame vrije tijd, toen hij door zijn platenbak ging kijken, viel zijn oog op dit plaatje. Verdomd!, zal die gedacht hebben: STARMAKER. De rest bespaar ik je, ook voor mijn eigen humeur, ik kom helaas niet verder dan de leader (lees: intro) van dit programma. Ik zoek iets lichts om naar te kijken, ik zap en zie mensen rollebollen over het podium.

Aangekomen bij het hartverwarmende tv-kanaal SBS6; “Jerry, Jerry, Jerry! You took my wife, while I was making money”. Ach, het gaat nergens over, je weet dat het in scene is gezet, je weet dat ze zo hun 15 minuten aandacht op nationale teevee krijgen. Toch is een dergelijk programma volgens mij goedkoper en scoort het soms evenveel en soms zelfs beduidend beter dan Starmaker. Kortom, geef de nederlanders ietswat platte teevee en je scoort!

Persoonlijk vind ik tv programma’s van Nederlandse bodem erg leuk om naar te kijken. Het begint wel een trend te worden dat de publieke zenders hier het voortouw in nemen, maar ja, die worden ook meer met subsidies gefinancierd en John de Mol lijkt hier slechts nog een kleine voet tussen de deur te hebben. Series als Spangen en Luifel & Luifel krijgen van mij ook een dikke 8, want ze kijken lekker weg. Duur zijn ze wel, maar geven een zender wel een smoel!

Patty Brard heeft TV begrepen. In haar promo’s afgelopen week zagen we haar tongzoenend in beeld. Er zullen dus ongetwijfeld, net als mij, een flink aantal mannen gekeken hebben naar haar programma, gewoon puur om de inhoud natuurlijk!

Strekking van dit lange verhaal: Waarom maken de tv-producenten en de tv-stations het zichzelf toch zo moeilijk? Iedereen weet dat het allemaal doorgestoken kaart is. Is de bruidegom echt? Kwam de single van Starmaker echt zonder hulp op nummer 1 binnen? Is tv vandaag de dag nog wel echt? En sterker nog: willen wij nog wel voor de gek gehouden worden?

TV dokters advies: 1 daags tv kijken (liefst willekeurige Nederlandse programma’s), 30x zappen voor het beste resultaat en begin voorzichtig aan een sociaal (buitenshuis) leven.

Reacties zijn welkom in de forums en op tvdokter@radiowereld.net