Search
Close this search box.

TV dokter: Herhalingen (H)

De zomer breekt aan en dat is een vrijbrief tegenwoordig voor elke zelfrespecterende programma-directeur om herhalingen in te plannen. Je kunt de TV niet meer aanzetten of je ziet weer een herhaling van Friends (Yorin), Reportage (SBS6), Dierbare Honden (RTL5) en Blauw Blauw (RTL4) etc.etc..

Overigens zie je bij bepaalde zenders een klein ’trendje’ ontstaan dat herhalingen ook gewoon ingepland mogen worden zonder dat het ‘de komkommer’ tijd is, gewoon omdat de herhaling voor de 2e, 3e en (zeker films) voor de 4e keer wederom kijkcijfers scoren (hoeveel doet er dan toch niet meer aan toe) en dus geld verdient wordt.

TV-bazen zijn rekenaars geworden! Het programma schema wordt niet meer gemaakt op basis van flair, imago en kwaliteit. Nee, deze top 3 heeft met stip een nieuwe nummer 1 notering: GELD / COMMERCIE.

Vroeger(!) had je nog Veronica, het station dat gewoon een tientje vroeg. Je kreeg dan een lifestyleblad in huis en je was tevens lid van een jonge club mensen met een mening. Daarbij had je ook het gevoel dat je het tv en radiostation enorm steunde met je girale overboeking. Waar is die tijd gebleven? Waarom begint er niet iemand een site waar je dagelijks (na een akelige zap-avond) je favouriete tv-zender een hart onder de riem kunt steken door een tientje over te maken. Steun de programma-directeuren in Hilversum, want ze zijn toch altijd blut. Ze willen wel maar kunnen niet. Wij, als kijkers, willen wel en kunnen ook helpen. Wij willen toch wel een tientje betalen om voor 6 maanden lang lid te zijn en daarmee de kans op herhalingen te verkleinen?

Het verantwoord commercieel zijn, is ook een apart vak. Als ik luister naar sales-directors van IP (Verkoopmaatschappij van HMG) en SBS6 dan geldt dat elke minuut geld kost en de programma’s op dat tijdstip derhalve dubbel en dwars geld moeten (gaan) opleveren. Dit kan door o.a. sponsoring van een programma, commercials en zelf merchandise van een programma (I luv Henny Huisman T shirts enzo).

Maar waarom is er dan nog niemand op de gedachte gekomen dat kijkers vooral vandaag de dag kwaliteit willen naast reality-programma’s als Big Diet en Starmaker in plaats van de zoveelste herhalingen als Highway Patrol en de zoveelste politie-achtervolging die we zien bij Explosief, Gevaar op de weg en nog tig-programma’s. Zenders klagen over terugloop van marktaandelen, V8 begint nog maar net en scoort al beter dan RTL5. Dit is dan toch een duidelijke reactie van het kijkende publiek. But why listen?

Daarbij betaal je geld aan je kabelaar (die letten uberhaupt niet eens op de kwaliteit van programma’s die zij doorgeven), welke je huishouden voorziet van een basispakket. In sommige gevallen mag je ook spreken van het zg. ‘bagger-pakket’ of ‘herhalings-pakket’ of zelfs het ‘nonstop low standard-pakket’. Het is dan toch ook vreemd dat een kabelaar afspraken maakt met de zenders. Deze betalen dan een bedrag per huishouden. De huishoudens betalen ook, kabelgeld. Er is dus een verplichting tot levering van de kabelaar aan de betalende huishoudens. Ergens in dit traject moet toch ook kwaliteitsbewaking zijn? Wie zijn zij dan om zenders als The Box, Discovery en Eurosport te boycotten?

Terug naar de zenderbazen in Hilversum. Ze zijn druk met internetsites zoals SBS.net en RTL.nl, waarvan bij de laatste iemand zijn best heeft gedaan om deze site zo afzichtelijk mogelijk te maken. Tuurlijk, de site kwam direct binnen in de top 10 van meest bezochte sites van nederland. Geen kunst aan nadat je zoveel miljoenen hebt geïnvesteerd in een tv-platform, welke de laatste jaren aan marktaandelen heeft ingeleverd. Je komt echter op deze ‘multi-mediale platform’ (lees: ‘wij weten nog niet echt wat we met deze site willen’-platform) puur voor specifieke programma info, zeker niet voor je lol. Wellicht wordt de site en/of platform in de toekomst nog leuker, maar vooralsnog prefereer ik een abonnement op de Veronica gids (lekker lezen in het weekend van de roddels ed.) en wordt hopelijk V8 omgedoopt in Veronica TV en kan ik derhalve mijn station ondersteunen met een belangrijk (zo voel ik dat!) inflatie-onderhavig-tientje oftewel 5 ½ EURO, welke we afronden naar 6 EURO.

Mochten SBS en HMG in de toekomst toch overwegen om toch een betalende community op te richten waarvoor ik een tientje moet betalen, then you can count me in! In totaal kost het mij wat kabelgeld (zender dus niet achter de decoder) en totaal 30 gulden voor 6 maanden lidmaatschap van SBS, HMG en Veronica. Geeft mij een bijzonder goed gevoel dat ik MIJN bijdrage kan doen tot een betere tv-programmering, eentje zonder (te veel) herhalingen!

Tot slot een opmerking voor alle tv-bazen; “Er zijn ook mensen die thuis blijven tijdens de zomer. Wellicht stellen zij ook prijs op leuke tv-programma’s, het zijn je klanten, nietwaar?”

Reacties zijn welkom via tvdokter@radiowereld.net en via de forums.