Search
Close this search box.

Guido van Nispen: Tijd om de radio definitie te veranderen!

Het is goed om weer eens te kijken naar ‘wat is nu eigenlijk radio’ in het sterk veranderende medialandschap waarin we zitten. Kloppen de bestaande veronderstellingen nog of moeten we veranderen of aanvullen? Daarvoor greep ik eerst het woordenboek (nou ja ik ging naar de online en digitale versies daarvan…., een echt boek heb ik al lang niet meer…) en keek daar hoe het ook al weer zit volgens de definitiemakers.

Bij radio krijg je dan interessante feedback die me aan het denken zette of de definitie nog wel up-to-date is….

Allereerst ging ik via de F12 toets op mijn toetsenbord in het Apple woordenboek. Dat gaf me onder andere het volgende mee:

“The activity or industry of broadcasting sound programs to the public.”

Dit  lijkt me een wat ouderwetse omschrijving ten opzichte van de crossmediale ervaring die je hebt als je tegenwoordig met ‘radio’ bezig bent. Beeld en tekst zijn bijvoorbeeld tegenwoordig al standaardonderdeel geworden bij de ‘radiobeleving‘. Dus het alleen over ‘sound programs’ hebben, lijkt me wat beperkt…

Daarom ging ik naar een andere bron om te kijken wat die er van vinden en of dat wat passender was.

Bij Van Dale online, onze eigen nationale trots, vond ik het volgende:
Radio: middel, medium om informatie uit te zenden.”

Dit leek me al een veel betere definitie aangezien de twee punten die ik miste bij het Apple woordenboek (beeld en tekst), ik hier wel onder zou kunnen vatten.

Op het gebied van ‘middel/medium‘ is er natuurlijk wel heel veel veranderd. Waar het tot voor enige jaren nog enkel ging over het door de lucht versturen van het ‘radiosignaal‘, is daar al snel kabel en de laatste jaren internet of IP in de breedste zin bijgekomen.

Sterker nog er zijn stations die al helemaal niet meer door de lucht gaan….

Ook tekst en beeld op je radiodisplay of via een website behorend bij een uitzending of radiostation zijn inmiddels ‘standaard‘ onderdeel van onze radiobeleving.

Als ik bijvoorbeeld het 12,5 jarig radiobestaan van Kink FM op 1 april jongstleden bekijk… Dan is een ‘typische‘ radio-uitzending te ‘beluisteren‘ via verschillende distributievormen zoals de kabel, via internet en via ’iTunes’. Er is meteen informatie beschikbaar rondom de show en de DJ die ‘on air‘ zijn, zoals welke track er draait, een ‘playlist‘ van wat er draaide met meer informatie over de nummers op internet… Bovendien was er via de ‘webcam‘ direct te volgen hoe alles zich afspeelde in de studio, … En je kon ook nog interactief met de uitzending bezig zijn door mail, bellen of SMS’sen… En dan is er ook nog een ‘podcast‘ beschikbaar van wat er te horen was voor diegenen die het hadden gemist. Of die de uitzending nog eens terugwillen horen en het niet zelf hadden opgenomen (waarom zou je überhaupt als je de podcast kunt ophalen…).

Kortom ik zou voor een nieuwe definitie willen gaan bouwend op die van Van Dale:

Radio: middel, medium om informatie uit te zenden of beschikbaar te stellen voor ophalen, waarbij geluid en geluidsprogramma’s  de basis vormen, eventueel aangevuld door tekst, beeld en interactie.”

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je het dan over meer dan ‘radio’ hebt in de traditionele zin. Maar over een bredere vorm van (cross)media en dat deze definitie ook voor andere media-formats zouden kunnen opgaan.

Dat klopt….. Het geeft precies aan dat we in een sterk veranderende markt zitten waar traditie op zijn kop gaat….. Waar weer gepionierd kan gaan worden…. Precies een plek waar Veronica zich thuis voelt….

Volgende week het woord aan mediaondernemer Erik de Zwart.