Op televisie zijn nieuwe commercials voor DAB+ te zien. Dit keer is er voor een compleet andere opzet en zijn er geen playbackende deejays meer te zien. Daarnaast heeft is Jeroen Kijk in de Vegte de nieuwe voice-over.
Er zijn een tweetal nieuwe commercials gemaakt. In de eerste commercial komt een vrouw bij de dokter, gespeeld door Radio 2-deejay Stefan Stasse, met de klacht dat ze zo “analoog” hoort.
In de tweede commercial keert er een man met zijn papagaai terug in de dierenwinkel, omdat hij “niet steeds hetzelfde liedje” wil horen. In beide gevallen wordt DAB+ voor geschreven.
Opvallend is dat Leo van der Goot vervangen is door Jeroen Kijk in de Vegte als voice-over. Tevens heeft de audiodrager “Let’s get digital” een opfrisbeurt gekregen. Deze was afgelopen voorjaar al op de radio te horen.
Dit jaar wordt er door de radiostations meer dan 3,3 miljoen euro uitgegeven aan de promotie van DAB+. Naast commercials op radio en tv, wordt er ook ingezet op online. Daarnaast wordt in oktober ook weer de jaarlijkse “Week van de Digitale Radio” georganiseerd.
DAB+ is één van de opvolgers van FM. Eind 2016 waren er in Nederland 581.000 DAB+ontvangers verkocht. In het eerste kwartaal van 2017 werd 32% van de nieuwe auto’s in Nederland standaard met DAB+ geleverd. Daarnaast is bij nog eens 43% van de nieuwe auto’s digitale etherradio verkrijgbaar als optie.
Het voordeel van DAB+ is dat het net als FM overal en gratis uit de lucht te halen is. Inmiddels zijn alle landelijke en regionale stations, zowel publiek als commercieel, via DAB+ te ontvangen. In de meeste gevallen is de dekking via DAB+ beter en groter dan via FM. [Radiowereld.NL]