Zoek
Sluit dit zoekvak.

Nederland: 1,3 Miljoen DAB+-radio’s verkocht

Ook in de tweede helft van 2018 heeft de groei van DAB+ in ons land doorgezet. Begin 2019 stond de teller op 1,298 miljoen verkochte DAB+-radio’s. De tweede helft van 2018 gingen er een slordige 214.000 ontvangers voor DAB+ over de toonbank.

Nederland: 1,3 Miljoen DAB+-radio’s verkocht Dit blijkt uit de nieuwste gegevens van WorldDAB, die de verkoopcijfers van GfK en Jato Dynamics verzamelde. Nederland blijft daarmee op koers om ‘het beste jongetje van de klas’ te blijven als het om de lancering van DAB+ gaat.

Halverwege 2018 stond de teller nog op 1,084 miljoen verkochte DAB+-radio’s. Halverwege 2017 bedroeg dit aantal nog 719.000 stuks.

Het percentage nieuwe auto’s dat standaard met DAB+ aan boord op de weg verscheen steeg naar 40%. De komende jaren zal dit percentage fors toenemen, want autofabrikanten zijn verplicht om vanaf 2021 alle nieuwe auto’s in de Europese Unie standaard te leveren met DAB+.

DAB+ had begin dit jaar een luisteraandeel van ongeveer 8%. Het precieze percentage per radiozender verschilt. Onder meer NPO Radio 1 en Radio 10 passeren de 10% al.

Meer dan 75 miljoen ontvangers wereldwijd
Inmiddels begint DAB+ in steeds meer landen ingeburgerd te raken als standaard voor etherradio. In Duitsland staat de teller inmiddels op een slordige 12 miljoen ontvangers. Het Verenigd Koninkrijk gaat zelfs al richting de 40 miljoen. Bij onze zuiderburen zijn inmiddels al 661.000 DAB+-radio’s verkocht, terwijl in Frankrijk de 2 miljoen gepasseerd is.

Wereldwijd stond de teller begin dit jaar op 75 miljoen verkochte DAB+-radio’s.

Voor de komende jaren staat er in ons land een herverdeling van de regionale DAB+netten op de planning, waardoor de ruimte effectiever wordt ingedeeld. Daarnaast komt er een nieuw landelijk DAB+-net voor commerciële radio en mogen ook de lokale omroepen gaan uitzenden via digitale etherradio.

Het nieuwe geluid van radio
Begin deze maand is Digital Radio NL, een samenwerkingsverband tussen de radiostations die uitzenden op DAB+ en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, met een nieuwe promotiecampagne gestart. Middels commercials op radio en tv wordt DAB+ nu in de markt gezet als ‘het nieuwe geluid van radio.’ [Radiowereld.NL]
Foto: Radio.NL