Zoek
Sluit dit zoekvak.

In gesprek met: Giel Beelen [Radio 3FM]

Op 25 mei 1977 werd hij ter wereld gebracht in Haarlem. Op zeer vroege leeftijd had Giel al in de gaten wat een radio was. Op zijn zolderkamertje begon hij zeer snel te experimenteren met een simpele cassetterecorder met “radiootje maken”. Toen Giel negen jaar was presenteerde hij al een kinderprogramma bij de lokale omroep van Haarlem. Een van zijn grote voorbeelden was toen nog DJ Jeroen van Inkel.

Al snel had Giel door wat jingle’s waren en hoe je daar mee om moest gaan. Nog leuker was het dat mensen het pas echt leuk vonden als een plaatje niet wilde starten en hij op z’n bek ging. Met die instelling is Giel vanaf dat moment radio gaan maken. Giel heeft verschillende radiostations achter zich gelaten waaronder het voormalige JFK, New Dance Radio, Radio 10 en Radio Noordzee voor hij in 1997 bij de publieke omroep terecht kwam.

Tegenwoordig draait hij alweer enkele jaren op Radio 3FM. Eerst bij de AVRO alwaar z’n meest beruchte uitzendingen zijn gemaakt. In AVRO zendtijd heeft Giel zich oraal laten bevredigen door een prostituee en testte hij diverse soft- en harddrugs in zijn “Dopeshow”. Beide activiteiten waren in toen nog aanwezige algemene NOS zendtijduren (‘Beelen voor je Bek’en ‘Nachtegieltje’.  Voor de AVRO maakte hij indertijd ‘de feestcomissie’op zaterdagnacht)

Vervolgens kwam Giel in de middag terecht in zendtijd van de KRO met het programma “Giel Hier”. Lang heeft het niet stand gehouden. Giel werd er al vrij snel ontslagen door de KRO omdat hij in de KRO Mikro Gids Hitler’s “Mein Kampf” het meest indrukwekkende boek vond dat hij kende, met daarbij de toevoeging “toch interessant om het werk van een geestelijk gestoorde te lezen”. Wat daar mis aan is, weet Giel tot op de dag van vandaag nog altijd niet. Onduidelijk is ook de reden voor het ontslag. Er hebben tenslotte maar 5 mensen hun abonnement opgezegd en de redacteuren zagen er blijkbaar ook geen kwaad in.

Maar Giel blijft de grenzen van het toelaatbare opzoeken. Na dit voorval kwam Giel bij de VARA terecht waarbij hij een nachtprogramma maakte met weinig excessen, maar 1 ding ging de VARA toch te ver. Kort na de terreur aanslagen in de Verenigde Staten, in de periode van de poederbrieven, maakte Giel een grap over “meel” sturen via de “normale” post met als geadresseerde de KRO, omdat Giel nog “geld tegoed” zou hebben. Het was overduidelijk een grap, maar de KRO directie vond het niet amusant en nam hierop contact op met de VARA directie die Giel na beluistering van de uitzending meteen ontsloeg. Deze actie heeft geen vervolg gehad, er was namelijk niemand die serieus gehoor heeft gegeven aan de meeloproep van Giel.

Begin 2002, een paar maanden na zijn VARA ontslag, was Giel opeens weer te horen op de radio in de Nieuwjaarsnacht. Giel’s nieuwe kans. In maart 2002 was het zover, Giel was weer helemaal terug op de radio met een nachtprogramma tussen 4 en 6 uur. Toen Claudia de Breij moest vertrekken bij de NPS nam Giel bovendien haar uren tussen 20 en 22 voor zijn rekening. Sinds 1 september is Giel 5 avonden per week te horen. Van maandag tot en met donderdag van 18 tot 20 uur met GiGaGiel en op vrijdag tussen 19 en 22 uur met Hard & Giel. Beide programma’s maakt Giel voor de NPS. Daarnaast presenteerde hij afgelopen zomer de televisieregistratie van het Lowlands Festival en is hij de voiceover voor het MTV-programma The Trip.

Sommige mensen vergelijken jouw manier van radio maken met die van de Amerikaanse shock-jock Howard Stern. Wat vind je van die vergelijking?

Ik ben zijn naam tegengekomen nadat ik er door andere journalisten mee geconfronteerd werd. Heb de bekende film uiteraard gezien en snapte de link niet. Later heb ik weleens echt een programma van hem beluisterd. De enige link die ik zie is de ongegeneerdheid en de eerlijkheid.

In dat land mag je niet eens het woord fuck in de mond nemen dus dan is het leuk daar omheen te draaien. Maar gezien het feit dat hij een fenomeen is zie ik het altijd maar als een compliment.

Heb je ooit spijt gehad van een of meerdere van je opmerkelijke acties?

Het is een cliché om te zeggen maar spijt hebben slaat nergens op aangezien je overal van leert. Elke dag pak ik dingen anders aan en morgen zal ik dingen anders aanpakken. Ik vind het wel altijd jammer als mensen blijvende schade overhouden aan guitig bedoelde onzin.

Je bent op diverse tijdstippen te horen (geweest) op 3FM. Welk tijdstip heeft je voorkeur en waarom?

Elk tijdstip heeft zijn eigen charmes. De intimiteit van een nachtprogramma, de kick op de mooie doorstarts tijdens de Arbeidsvitaminen of de snelheid van een spitsprogramma. Op elk tijdstip doe ik mijn ding zoals dat mijn inziens op dat moment het beste is en wat het beste bij mij past.

Zou je ook voor commerciële zenders kunnen werken?

Absoluut zolang ik maar mijn ding kan doen. Een microfoon, een goed muziekje en een telefoon, dan komt die bel vanzelf wel.

Je bent in het verleden een paar keer ontslagen. Remt je dat in de vrijheid en creativiteit waarmee je momenteel werkt?

Ik heb op een gegeven moment bewust gekozen om niet financieel afhankelijk te zijn van mijn radioprogramma’s. Dit omdat ik nooit een grap niet zou willen maken omdat ik aan de hypotheek moet denken. Daarmee voorkom je dat dus en daar ben ik heel erg blij om.

Welke andere dj’s vind je goed en waarom?

De stem van Wessel van Diepen
De muziekkennis van Rob Stenders
De lach van Edwin Evers.
Het salaris van Robert Jensen
En de aantrekkingskracht van Marisa Heutink

Je werkt ook voor 3 Voor 12 TV en hebt Lowlands voor de VPRO op Nederland 3 gepresenteerd. Ambieer je een carrière als tv-presentator?

Nee hoor, maak je geen zorgen. Uitstapjes die in het verlengde liggen van ‘Giel van de radio’ vind ik altijd leuk om te wagen maar je zal mij niet snel de ‘Show van Nederland’ zien presenteren. Tenzij ik heel desperate aan de kant ben gezet natuurlijk.

Als er geen radio zou bestaan, wat was er dan van Giel Beelen terecht gekomen?

Als het hele medium niet had bestaan was ik misschien toch naar het conservatorium gegaan en was ik nu balletdanser aan het begin van de nieuwe show van Carlo Boszhard (ervan uitgaande dat dat medium er wel was) of ik was toch hard gaan werken en boer geworden (iets wat ik als kind ambieerde en nog steeds eigenlijk)

Net als bijna iedere radiomaker, ben je begonnen bij de lokale omroep. Had je daar ook al opmerkelijke en controversiële acties, of was je toen een stuk braver?

Braver is niet het goede woord want ik zat me daar zeker niet in te houden. Maar er is natuurlijk de beperking van de communicatie en mijn leeftijd die een rol speelde. Toch is daar wel de altijd eerlijke en soms harde Giel van heden ten dage ontstaan. En het voordeel van de lokale omroep is dat je alles zelf moet doen dus ook de klachten in behandeling nemen.

Critici beweren dat 3FM de laatste maanden commerciëler wordt en dat de scherpe randjes verdwijnen. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Een term als commerciëler vind ik wat vaag van begrip maar ik hoop dat het betekent dat er meer mensen naar ons gaan luisteren. Die kunnen dan weer een hoop nieuwe shit ontdekken die nog altijd bij ons begint. 3FM vind ik in vergelijking met anderen nog altijd de scherpe rand en dat zal gelukkig nooit verdwijnen.

Sinds kort zit je niet meer in de nacht, maar alleen ’s avonds op 3FM. Mis je de vrijheid die je ’s nachts hebt niet?

Absoluut.

Heb je tips en/of adviezen voor beginnende radiomakers?

Blijf jezelf en blijf bandjes sturen naar alles wat los en vast zit.

Giel Beelen