Pierre Karsten (1954) is sinds 1988 actief als mediaondernemer. In 1993 was hij één van de oprichters van Boomerang, dat in veel landen bekend is van de gratis ansichtkaarten. Daarnaast is hij eigenaar van tijdschriftenuitgeverij NL Unlimited. In 2008 breidde Karsten zijn mediabedrijf uit met een radiotak. Hij nam het regionale commerciële radiostation City FM over en sloot een productieovereenkomst met Radio Decibel Eindhoven.
Sindsdien is Radio Decibel in de ether te ontvangen op de voormalige frequenties van City FM in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, en op de frequenties van Radio Decibel in Brabant. Sinds de zomer van 2009 is het radiostation ook in een groot deel van Nederland via de kabel te ontvangen.
Decibel heeft de afgelopen maanden een flinke stijging van de luistercijfers laten zien. Landelijk had het radiostation bij de laatste meting van het CLO (juni/juli 2009) een marktaandeel van 0,5% in 10+ en in de belangrijkste doelgroep (20-49) een marktaandeel van 0,7%. Vooral in de gebieden waar Decibel in de ether is te ontvangen, gaat het goed volgens Decibel. Zo heeft Decibel in Noord-Holland een marktaandeel van 2,4% in 20-49 en in Zuid-Holland 1,2%.
Deze week kwam Radio Decibel in het nieuws doordat voormalig algemeen directeur Bas Emons de websites en internetstreams van het radiostation heeft overgenomen. In een kort geding dat Decibel tegen Bas Emons heeft aangespannen heeft de rechter geoordeeld dat de domeinnamen van Radio Decibel zijn, maar “dat niet uitgesloten kan worden dat Emons in privé mede-eigenaar is.” Om daar duidelijkheid over te krijgen is er een bodemprocedure gestart.
Hoe kan het dat zowel jij als Bas Emons claimen de eigenaar te zijn van het merk en de websites van Radio Decibel?
“Claimen kun je alles en je valselijk uitgeven als eigenaar/directeur idem. Echter, voor wat betreft de merknaam Radio Decibel kan eenieder zich zelf overtuigen: die staat geregistreerd zowel op naam van Bas Emons als van mij. Dat is niet echt handig maar wel werkbaar. De domeinnamen zijn echter niet van hem. Donderdag heeft de SIDN, die domeinnamen registreert, verklaard dat je onmogelijk met twee (rechts-)personen tegelijkertijd eigenaar van een domeinnaam kunt zijn. Need I say more? Want volgens de rechter zijn wij dat in ieder geval wel. Door alle door Emons overhandigde verklaringen van de Kamer van Koophandel zag de rechter echter door de bomen het bos niet meer. Emons heeft nog een flinke bewijslast bij het hoger beroep.”
Bas Emons (voormalig eigenaar van Radio Decibel Amsterdam) was betrokken bij de samenvoeging van Radio Decibel en City FM. Waarom is hij zo kort na de start weer vertrokken?
“Radio Decibel Amsterdam (oftewel Radio Formats Nederland) is onder de bezielende leiding van Emons failliet gegaan en in december 2008 opgehouden met uitzenden omdat ze de frequentie kwijtraakte. Van een samenvoeging was dus zeer zeker geen sprake. Oorspronkelijk was hij aangetrokken om leiding te geven aan Radio Decibel Productions. Vrij snel werd echter duidelijk dat zijn leidinggevende capaciteiten tekort schoten.”
Bas Emons heeft jullie website overgenomen en heeft het signaal van zijn eigen internetradiostation op de internetstreams gezet. Verder heeft hij zijn eigen contactgegevens op de website geplaatst, waardoor jullie adverteerders zonder het te weten bij hem terecht zouden kunnen komen. Hoe schadelijk is dat voor jullie?
“Hij heeft inderdaad onze site gekaapt maar die is onder onze domeinnamen wel gewoon bereikbaar met zijn eigen webstream en andere door hem toegevoegde content. Hij zet dus op de door ons ontworpen site muziek en informatie die niets met ons te maken heeft. In normaal Nederlands heet dat inbreuk/inbraak. Het levert ons imagoschade op, het kost ons internetluisteraars èn het kost ons adverteerders.”
Je hebt aangekondigd dat je, los van de bodemprocedure over de merknaam en de domeinnamen, ook andere stappen tegen Bas Emons gaat ondernemen. Zoals?
“Het is wrang dat iemand die je in januari nog een grote lening hebt verstrekt om zijn belastingschuld te betalen, je nu noodzaakt deze terug te vorderen. Tevens moeten we een kort geding aanspannen om hem weer op het rechte pad te krijgen. We willen de controle over onze site per onmiddellijke ingang weer terug en hij moet stoppen zich uit te geven als directeur/eigenaar van Radio Decibel.”
Eerder dit jaar kwam Decibel in het nieuws doordat fotomodel Sabine Leijten (het blonde meisje op de Decibel-posters) claimde dat jullie geen toestemming hadden om haar foto’s te gebruiken en geld wilde zien. Is deze kwestie inmiddels opgelost?
“Dit was de beste pr-stunt van de afgelopen radiojaren…”
Radio Decibel is een regionaal commercieel station, maar via de kabel zijn jullie inmiddels in een groot gedeelte van het land te ontvangen. Zijn jullie regionaal of landelijk?
“We zijn zelfs internationaal! Laatst luisterde iemand met een iPhone en een kabeltje naar de autoradio rechtstreeks naar de Weekendmix van Martin Pieters in… San Francisco. Oftewel: op termijn veranderen de nieuwe distributiemethoden het radiolandschap volkomen. Maar overtreed ik nu de mediawet? Voor wat betreft de FM in Nederland houden wij ons keurig aan de maximaal toegestane 30% dekking.”
Hoe onderscheidt Decibel zich van andere (regionale en landelijke) radiostations?
“Natuurlijk door een afgewogen muziekformat van dance en urban, waar in ons verstedelijkte uitzendgebied een grote behoefte aan is. Daarnaast vooral door de onbevangen wijze van presenteren: positief, eerlijk en met plezier. En een hele belangrijke troef is de samenwerking met de NL10/20/30/70-bladen. Met hen produceren wij op de grote steden toegesneden informatieblokken over party’s, hotspots, film en uitgaan. Een zender die óók over jouw stad gaat, die ook voor jóu relevant is. Dit komt voort uit onze mogelijkheid tot ontkoppeling door middel van edities: tijdens de stedelijke blokken splitst de zender zich in feite een paar minuten op in 6 verschillende programma’s en daarna schakelen we weer terug naar 1 live-signaal. Dat is echt uniek en zeer gewild door onze luisteraars èn adverteerders.”
De laatste tijd is het marktaandeel van Radio Decibel flink gestegen. Welke ambitie heb je als het om luistercijfers gaat?
“Ambitie genoeg, maar wat is reëel? Ik had niet verwacht dat we zo snel zouden stijgen. Blijkbaar doen we iets goed. Maar een marktaandeel in 20-49 van 0,8% – 1% was voor dit jaar onze doelstelling. Dat betekent dat we in de Randstad zo’n 2% willen hebben. Met een dergelijk marktaandeel kunnen we de zender draaiend houden. Maar volgend jaar willen we er weer 0,5% marktaandeel bij.”
En hoe gaan jullie die ambities verwezenlijken?
“Een spetterend product maken en knokken in de marketing: zo simpel is dat. En gelukkig beschikken we over de kanalen om onze zender grootschalig en zichtbaar te marketen. Binnen een maand krijgt Sabine een opvolg(st)er en start er een nieuwe campagne.”
Dit voorjaar heb je in radioland wat opschudding veroorzaakt met de opmerking: “Zo moeilijk is radio nu ook weer niet.”Vind je het nog steeds zo makkelijk of blijkt het toch moeilijker dan je dacht?
“Radio maken vind ik – als directeur – nog steeds niet moeilijk. En zeker niet met al die goeie mensen die we hebben. Het is alleen het gezeik om radio heen: gekwetste ego’s, onheuse praktijken, misgunnen. Radio roept blijkbaar een scala aan instincten op die je maar beter onder de tranquillizers kunt houden. En ík heb geen tranquillizer nodig.”
Pierre Karsten [Radio Decibel]
Volgende week gaat Radio.NL in gesprek met Bas Emons.