Gecorrigeerde NMO Luisteronderzoek week 36-2023: Qmusic marktleider

Het NMO heeft vrijdag gecorrigeerde luistercijfers over week 36 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat Qmusic de best beluisterde radiozender van Nederland is met 13,6%. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 13,2%, gevolgd door Radio 10 op de derde plaats met 10,0%.

Foto: Pixabay

Oorspronkelijk werden de luistercijfers over week 36 al afgelopen woensdag gepubliceerd, maar na enkele uren kwam het NMO met de mededeling dat de cijfers van Joe niet compleet waren. Dit kwam door problemen met de audiomatching. Het NMO meet de cijfers door het geluid dat de App (MediaCell+) van de deelnemers opvangt te vergelijken met het geluid van de verschillende radiozenders. Dit bleek bij Joe niet helemaal goed te gaan.

Door de storing werd dan ook een flink deel van de luisteraars van Joe niet meegenomen in de cijfers. En dat blijkt ook wel uit de gecorrigeerde cijfers, want waar Joe eerst nog 1,7% marktaandeel en bijna 750.000 luisteraars kreeg toegewezen, is dit nu 2,3% en ruim 917.000 luisteraars.

Het gevolg is dat enkele andere stations een iets lager marktaandeel hebben, zoals Qmusic. Desondanks is het station wel ruimschoots marktleider, want ook het marktaandeel van NPO radio 2 valt iets lager uit dan afgelopen woensdag, net als bij Sky Radio. In alle gevallen gaat het om slechts 0,1%-punt.

MediaCell+
De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals voorheen bij de dagboekmethode nog gebeurde.

Het wekelijks bereik wordt alleen gemeten als iemand minstens 5 minuten aaneengesloten heeft geluisterd. In het NMO Luisteronderzoek participeren momenteel 95 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag. [RadioWereld.NL]

Eén reactie

  1. Het ingaan van het nieuwe radiolandschap heeft op dit moment nog geen gevolgen voor Radio 10.

    Joe en Radio Veronica zullen moeten, gaan groeien en dat zal ten koste gaan van Radio 10 (en NPO Radio2).

    De tijd dat bijna iedereen voor mooie muziek naar dezelfde omroep/radiozender luistert is inmiddels voorbij.