Voor e-mailen, het versturen van elektronische berichten via Internet, is binnenkort geen computer of modem meer nodig. Een bedrijf uit Gouda presenteert deze maand op een congres voor kabelbedrijven TV-Mail, een techniek waarbij televisie en een telefoon volstaan om te kunnen mailen. TSS (Telematic Systems & Services) gebruikt het teletekst-systeem van de televisie daarvoor als monitor en de telefoon als toetsenbord. ‘Nog steeds hebben in verhouding maar weinig mensen een pc. Iedereen heeft wel een telefoon, een tv en kan met teletekst overweg, dus iedereen kan nu e-mailen,” aldus directeur J. Bons. Om toegang te krijgen tot TV-Mail moet eerst het nummer worden gedraaid van een bedrijf dat deze dienst aanbiedt. Nadat de gebruiker zich heeft aangemeld, wijst een voice response systeem hem een bepaalde teletekst-pagina toe. Na het intoetsen van een pincode op de afstandsbediening van de tv wordt die pagina zichtbaar, alleen voor de TV-Mail-abonnee. Een centrale computer dient vervolgens als toegangspoort tot Internet. Op het tv-scherm verschijnt een menu waaruit de kijker kan kiezen welk bericht hij wil lezen. Hij kan er ook voor kiezen om een via de telefoon ingetoetst bericht via Internet te versturen. TV-Mail heeft wel een aantal beperkingen. Zo moet er heel wat getoetst worden om een paar regels tekst door te zenden. ”Voorop staat dat mensen die zelf geen deel uitmaken van de computerwereld, berichten kunnen ontvangen.” Verder is onbeperkt websurfen met het systeem onmogelijk. Het grafische deel van Internet, het World Wide Web, bevat daarvoor te veel karakters en afbeeldingen die via de teletekststandaard niet kunnen worden weergegeven. Bons denkt toch dat er een grote behoefte bestaat aan zijn product, dat in heel Europa vijftig miljoen tv-kijkers zou kunnen bereiken die niet over een computer beschikken. In Nederland is TSS in overleg met SBS6 en HMG (RTL 4 en 5 en Veronica). TSS is voor kabelbedrijven zoals Casema en zenders als SBS6 en RTL de vaste leverancier van hard- en software voor teletekstdiensten. Door de combinatie van teletekst met Internet kan de nieuwe vinding van TSS ook e-commerce – winkelen via Internet – onder het bereik van veel meer potentiële klanten brengen.