Zoek
Sluit dit zoekvak.

Het HMG-verhaal heeft iets van de tien kleine nege…

Het HMG-verhaal heeft iets van de tien kleine negertjes. Steeds laat topman,P. Porsius een van hen verdwijnen, om deze te vervangen door één van zijn’ vazallen’, zoals het personeel hen typeert. De president-directeur is bijna klaar met dit karwei, want sinds zijn aantreden op 1 januari van dit jaar zijn er al dan niet vrijwillig reeds negen vertrokken. Het zijn (in willekeurige voIgorde): mede-directeuren Patrijk Tillieux en Willem van der Meer de Walcheren, personeelsbazin Els van Batum. commercieel directeur Joost de Jong, programmaleider Patrick van Mierlo (RTL 4), programma directeur René Oosterman (RTL 4), hoofdredacteur Rik Rensen van RTL Nieuws, directeur Joke Wartenbergh van RTL 5 en Peter van Schalk, hoofd automatisering. Alleen Frank Eijken, algemeen directeur van IP, het reclame verkoopbureau van het commerciële omroepbedrijf, is van de oorspronkelijke ploeg nog in functie. Zijn dagen lijken echter ook geteld. In de tot fort verbouwde directievleugel van HMG wordt al openlijk gespeculeerd over zijn vertrek. Tot voor kort opereerden Eijken en zijn commercieel directeur Dick van der Graaf, die een groot aanzien genieten in de reclame-wereld, tamelijk zelfstandig. Dat was terug te voeren op de omstandigheid, dat IP slechts voor 50 procent eigendom was van HMG. Inmiddels is IP door een peperdure aquisitie (waarover straks meer details) een volle dochter van HMG geworden. Alleen dienen de juridische plooien van de transactie nog te worden gladgestreken. Porslus is nu begonnen dit ‘laatste bastion te slopen. Hij lijkt Eijken tegen elke prijs te willen uitroken. Want de IP-directeur wordt – als Porsius zijn zin doordrijft – zelfs hierarchisch onder Unico Glorie geplaatst. De huidige directeur van Veronica is voorgedragen om in de functie van commercieel directeur Porsius bij te staan. Hoewel de benoeming nog niet rond is, houdt Glorie al geruime tijd kantoor in de HMGdirectievleugel, Hoeveel lak de president-directeur aan de voorgeschreven inspraakprocedures heeft, werd deze maand tijdens zijn vakantie in Thailand duidelijk. Glorie trad in deze periode als zijn waarnemer op. Eijken legt zich evenwel niet bij dit soort voldongen feiten neer. Het is een publiek geheim, dat hij niet onder Glorie wenst te werken. deze’vazal’ van Porsius wordt – ook door de reclamewereld – gezien als iemand die misschien goed werk heeft gedaan bij de disjockeys van “The Young One” ,maar die heeft geen kaas gegeten van reclame en marketing. De stijd is in niet beslist; de ondernemersraad van HMG zal niet accepteren dat de IP-baas onder’ Glorie wordt geplaatst. Als Eijken en Van der Graaf zich evenwel gedwongen voelen op te stappen, dan betaalt HMG daarvoor een erg hoge prijs. Dit tweetal heeft de zaak voor het met de kijkcijfers zo sukkelende RTL 4 tot dusver bij elkaar gehouden. Althans, wat de advertentiemarkt betreft. Met zijn voornemen lijkt Porsius willens en wetens de bijl aan de wortels van HMG te zetten. Juist in deze belangrijke weken maken de grote adverteerders hun advertentiebudgetten en bestedingen op. Het laatste wat het commerciële omroepbedrijf in die slag om de reclameblokken kan gebruiken is onrust waardoor het vertrouwen van de adverteerder in de ondeneming verder afkalft. HMG is een bedrijf in zorgen. De mooie winstcijfers die Porsius voor dit jaar kan presenteren, zijn slechts ‘incidenteel. Het commerciële omroepbedrijfheeft kunnen meeprofiteren van de grote reclamebudgetten van het bedrijfsleven 1998 zonder echter zijn marktaandeel te vergroten. De prognoses voor volgend jaar zijn heel, wat minder florissant. De economie balanceert op de rand vaneen recessie. Bedrijven nemen het zekere voor het onzekere en snoeien in hun reclameuitgaven., De kijkcijfers zullen verder onder druk komen te staan door de komst van nieuwe zenders als FOX en SBS7,die ook een deel van de reclamekoèk zullen opeisen. De incidentele ‘recordwinst’ die Porsius binnenkort kan annonceren, is ook terug te voeren op het ‘voordeeltje van de huidige leegloop bij zijn bëdrijf. Al meer dan 100 werknemers zijn naar elders ‘gevlucht’, omdat ze geen vertrouwen hebben in een bedrijf waar de baas geen visie en charisma heeft, doch die slechts saneert. Mocht IP-baas Eijken de komende weken nog de kans krijgen zijn prognoses voor het komende jaar in te dienen, dan zullen deze – zo valt bij grootaandeelhouder CLT in Luxemburg op te vangen – een stuk lager zijn dan de bedragen waar Porsius op rekent. Waarmee het zeer twijfelachtig wordt of de topman zijn prognose van 75 miljoen gulden winst in het jaar 2000 kan realiseren. Wat weer slecht nieuws is voor de aandeelhouders. Misschien daarom worden de geluiden uit Luxemburg sterker dat ze het welletjes vinden met de omstreden saneerder. Gemor dat vooral valt te horen in de echelons direct onder topman Rémi Sautter van grootaandeelhouder CLT. Nog veel interessanter zijn de signalen dat de andere aandeelhouder, Veronica -voorzitter joop van der Reijden, lijkt te zijn uitgekeken op zijn oogappel dan wel emstige twijfels heeft over diens aanpak. De afgelopen weken heeft hij dat binnen het bedrijf herhaaldelijk laten doorschemeren. Vanwaar die omslag? Waarschijnlijk is deze ingegeven door zijn afkeer van Bert van der Veer, de door Porsius binnengehaalde programmadirecteur voor RTL4. Een afkeer die nog is versterkt door het driejarig contract dat Van der veer dezer dagen van zijn baas heeft gekregen. Ook de baan van hoofd internet bij HM.G, die aldus bronnen binnen het bedrijf door persoonlijke interventie van Porsius aan de neus van Van der Reijdens zoon joppe voorbij is gegaan zou kwaad bloed hebben gezet. Nieuwe verhoudingen scheppen nieuwe coalities. Ook Van der Reijden en Glorie zijn ook niet meer de dikke maten van weleer. Glorie en Porsius zijn nu tot elkaar veroordeeld en zeker voor de beoogde commercieel directeur geldt dat hij zonder zijn directe baas geen toekomst heeft bij HMG. De werknemers zien het allemaal aan met een mengeling van verwondering en vrees. Vrees voor de voorgestelde reorganisaties waarvoor de ondernemingsraad de resterende adviezen aan het opstellen is. Vrees voor de slinkende kijkcijfers en de mogelijk teruglopende reclame-inkomsten volgend jaar, vrees voor de aankoop van IP, die 105 miljoen gulden heeft gekost en waarvoor 50 miljoen gulden moet worden geleend. Een nieuwe bezuinigingronde zou het bedrijf niet overleven. Het plan HMG 2000 heeft al zoveel te weeg gebracht bij het personeel. Cynisme regeert daar op het industrie-terrein Kerkelanden. Zelfs in de directie vleugel. Daar doet het grapje de ronde, dat door de leegloop tenminste het parkeerprobleem is opgelost.(A.D.)