Zoek
Sluit dit zoekvak.

Alcoholreclame op TMF verbieden

De Stichting Alcoholpreventie wil dat minister Borst van Volksgezondheid ingrijpt om reclame voor sterke drank van de jongerenzender The Music Factory (TMF) te weren. De stichting had zich met zes klachten gewend tot de Reclame Code Commissie, maar verloor deze zaken, ook in hoger beroep.
De commissie bevestigde dat reclame voor sterke drank na acht uur ’s avonds op TMF is toegestaan, zoals is afgesproken in de Code voor Alcoholhoudende Dranken. Het argument is dat na 20.00 uur niet zoveel minderjarigen meer kijken naar de muziekzender. Maar de Stichting Alcoholpreventie vindt deze bepaling onzinnig. “Jongeren gaan op dat tijdstip toch nog niet naar bed? Uit NIPO-onderzoek blijkt dat ook na 20.00 uur vaak meer dan de helft van de kijkers tussen de dertien en achttien is”, zegt woordvoerster M. Bakker.

Gelikte reclame
Volgens haar houden de drankproducenten zich redelijk aan de code maar bieden de huidige regels nog te veel ruimte om minderjarigen te bereiken met gelikte reclame voor sterke drank. Omdat de stichting bij de Reclame Code Commissie is uitgeprocedeerd, wil ze dat de minister in actie komt. Dat kan met de nieuwe Drank- en Horecawet die vorige week door de Tweede Kamer is aangenomen. Bakker kan zich voorstellen dat er ook een reclameverbod voor sterke drank komt voor jongerenprogramma’s op andere televisiezenders, en ook na acht uur ’s avonds. “Dat tijdstip is achterhaald. Dat moet eruit”, zegt Bakker. (Brabants dagblad)

    Gerelateerde berichten