Detailhandelaren in Europa krijgen nog voor het einde van 2000 de mogelijkheid om berichten te sturen naar de mobiele telefoon van potentiele klanten, zodra deze in de buurt van de winkel komen. Met deze nieuwe dienst worden mensen geattendeerd op een speciale aanbieding of reclame van een winkel even verderop in de winkelstraat waar zij op dat moment lopen. De technologie om dit waar te maken bestaat al. De signalen die door een mobiele telefoon worden uitgezonden maken het mogelijk om erachter te komen waar iemand zich op 50 tot 150 meter nauwkeurig bevindt.
Vervolgens wordt deze informatie naar een internetbedrijf gestuurd, waar aan de hand van de locatie en de persoonsgegevens wordt bekeken waar de klant van houdt en of er passende aanbiedingen in de buurt zijn. Telecombedrijven hebben bedenkingen over deze nieuwe dienst, omdat zij bang zijn klanten te verliezen door irritaties over de grote hoeveelheid reclame. Dat gevaar is misschien aanwezig, maar voo! r de detaillisten zijn de mogelijkheden groot, zeker gezien de voorspelling van Forrester Research: in 2004 250 mln Europeanen met een mobiele telefoon. (MKB)