Kort nieuws op maandag 19 maart 2001

07.00 uur

Veronica Dj Robert Jensen en zijn site kick Jan Paparazzi zijn vandaag weer met hun ochtendprogramma op Veronica FM begonnen. De oorzaak was een vakantie naar het warme zuiden van de heer Jenssen. ‘Jensen in de ochtend’ is te beluisteren tussen 06.00 en 09.30 uur.

De Nederlandse Muziekzender MTV zendt vandaag het concert dat R&B-zanger Graig David geeft in Ahoy’ in Rotterdam rechtstreeks uit. Een dag later volgen MTV-zenders buiten europa, waardoor het optreden in totaal door 250 miljoen mensen wereldwijd kan worden gevolgd. Het is voor het eerst dat het clipstation een concert live uitzendt. Tot dusver bracht MTV muziek alleen rechtstreeks op tv tijdens de jaarlijkse MTV-awards.

Vizzavi is een van de hoofdsponsors van Starmaker, het nieuwe programma dat op 5 maart van start is gegaan. In Starmaker worden twaalf muzikale talenten in twaalf weken door professionals klaargestoomd om als internationale popgroep door te breken. De deelnemers verblijven op de Starcampus, het voormalige Big Brother huis. Hun dagelijkse activiteiten worden 24 uur per dag door camera’s geregistreerd. Dagelijks is er een TV-uitzending. Vizzavi zal exclusief via SMS en WAP iedereen die geïnteresseerd is op de hoogte houden van alles wat er zich in het huis afspeelt. Op de Vizzavi site kun je onder My Mobile het nieuws per SMS over Starmaker aanzetten. Op www.vizzavi.nl wordt volop aandacht besteed aan Starmaker.

Zelf een reportage maken en op TV komen? Meepraten over Klokhuisonderwerpen? Een kijkje nemen achter de schermen? Het kan allemaal vanaf 16 maart in de verassende nieuwe website van het NPS-jeugdprogramma Het Klokhuis: www.hetklokhuis.nl

Het aanbod van songs via Napster is met meer dan de helft gedaald sedert de laatste update van de filters: het aantal gedeelde MP3-bestanden is gedaald van gemiddeld 172 tot nauwelijks 71 songs per persoon, een daling van bijna 60%. Toch is de service nog best bruikbaar. Met wat creativiteit vind je snel enkele songs van Madonna of U2 terug, maar de meeste populaire artiesten en songs zijn zo goed als allemaal verdwenen.

De gemeente Rijnwoude besteedt het geld dat het Rijk voor lokale omroepen beschikbaar heeft gesteld dit jaar niet aan de lokale omroep Radio Rijnwoude. Alle aanwezige fracties (D66 was afwezig) stemden gisteravond tijdens een gemeentelijke commissievergadering in met het voorstel van burgemeester en wethouders om de 14.000 gulden in eigen zak te houden. Lees hier verder

Omdat de TROS-serie Te land, ter zee & en in de lucht dit jaar 30 jaar bestaat, gaan deelnemers uit die periode opnieuw van de schans glijden. De omroep heeft daarvoor een ‘Tobbedansen special’ georganiseerd, omdat dat spel het oudste onderdeel is van de serie. Andere onderdelen als ‘Met je As over de Plas’, ‘Snel naar de Bel’, ‘Gein op ’t Plein’ en ‘Fiets ‘m d’r in’ passeren dit jaar als vanouds weer de revue. Het programma wordt gepresenteerd door Bert Kuizinga en Nance.

Koffietijd was koffietijd niet meer. Nadat RTL4 in september vorig jaar op aandringen van sponsor Unilever het inmiddels legendarische presentatieduo Mireille Bekooij en Hans van Willigenburg verving door een jeugdiger duo, haakten de kijkers massaal af. Van de oorspronkelijke 300.000 kijkers verloor het ochtendprogramma bijna de helft. Gisteren werd bekend dat Koffietijd en het eveneens door Unilever gesponsorde RTL Live met ingang van 1 mei niet meer bij RTL4 te zien zullen zijn. Behalve het beoogde aantal kijkers werd volgens Unilever en RTL4 ook het kijkersprofiel – huisvrouwen tussen de 20 en 49 jaar – “onvoldoende gerealiseerd”. De bedoeling was dat de nieuwe presentatoren (Sybrand Niessen en Judith de Klijn), ook meer jeugdige kijkers zouden opleveren, maar het tegendeel bleek waar. Lees hier verder

‘Drievijfde van de Nederlanders heeft geen bezwaren tegen het gratis downloaden van muziek, zoals via de muziekuitwisseldienst Napster. Dat is donderdag gebleken uit onderzoek van het Nipo onder 973 volwassenen. Circa 18 procent gaf aan wel eens muziek of databestanden van het internet op te halen. Vorig jaar was dat nog 11 procent.’

Uitgever Wegener, eigenaar van dagbladen als De Gelderlander en de Haagsche Courant, is vandaag onderuit gegaan op de beurs na de publicatie van de jaarcijfers over 2000. Wegener wilde beleggers geen voorspelling geven over de resultaten dit jaar door de onzekerheid over het aantal advertenties in de kranten. De koers daalde vanochtend met ruim 12 procent tot onder de 9 euro. Een jaar geleden heeft Wegener nog nieuwe aandelen uitgegeven op een koers van 15 euro. Lees hier verder

Het reclamespotje ‘Archeoloog’ van biermerk Dommelsch is gekozen tot beste televisie-commercial van het jaar 2000. Het spotje kreeg 11,2 procent van de in totaal 55.000 stemmen. Dommelsch is daarmee de opvolger van de Gouden Gids (met het ‘Haai’-spotje), die vorig jaar de STER publieksprijs voor de beste reclamefilm – de Gouden Loekie – won. De tweede prijs ging, net als vorig jaar, naar Centraal Beheer. Dit keer won de commercial ‘Joyriding’, waarin vader en zoon-met-stijve-nek Moszkowicz de hoofdrollen spelen. Zowel de derde als vierde plaats zijn voor het concern Van den Bergh met respectievelijk de spotjes ‘Hot Dog’ van Calvé Snacksauzen en ‘Shirt’ van Unox Uno Noodles, waarin de baby des huizes de schuld krijgt van een met noodles besmeurde blouse. Lees hier verder

Staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) zet de NOS zwaar onder druk om tegen een redelijke prijs de programmagegevens van de Nederlandse omroepen ter beschikking te stellen aan derden. De PvdA-bewindsman is het getreuzel van de NOS zat en waarschuwt in een brief aan de NOS dat er op korte termijn wettelijke maatregelen komen als er niet snel een overeenkomst komt met De Telegraaf, die de programmagegevens op korte termijn wil publiceren in een wekelijkse tv-gids. Lees hier verder

Deze week liquideerde HMG het fameuze Koffietijd en ook Bert van der Veers persoonlijke liefdesbaby RTL Live moest er aan geloven. Is de man die 3 jaar geleden RTL4 moest gaan redden, mislukt? Bert van der Veer blikt voor het eerst na zijn ontslag terug. Bert van der Veer schrijft tegenwoordig scenario’s. Toen hem ter ore kwam dat de politieserie Dok 12 een scenarioschrijver zocht, was hij er snel bij. “Als jullie iemand nodig hebben, ik heb tijd. Heel veel tijd zelfs.” Lees hier verder

Zal Linda de Mol ooit nog eens eindigen als een beroemde filmster? Zou kunnen. Op de tv deed de bekende presentatrice in 1999 ervaring op als acteur in de politieserie ‘Spangen’, waarvan morgenavond op Nederland 2 een nieuwe dertiendelige reeks begint. Het vervolg zal mogelijk een speelfilm zijn, gemaakt vanuit hetzelfde Spangenconcept, met Linda de Mol en Monique van de Ven als detectives in de hoofdrol. Lees hier verder

De gemeente Rotterdam legt zich niet zonder meer neer bij de uitspraak van het Commissariaat voor de Media. Het Commissariaat besliste donderdag dat de gemeente Rotterdam en UPC ten onrechte de doorgifte van Eurosport hebben tegengehouden op de Rotterdamse kabel. De gemeente blijft echter van mening dat zij juist handelde en bekijkt nu of er mogelijkheden zijn om tegen de beslissing van het Commissariaat in beroep te gaan. Lees hier verder

Zoek je een leuke baan in de MediaWereld, kijk dan eens in de vacatures van de RadioWereld.

UPC moet van het Commissariaat voor de Media ‘binnen een redelijke termijn’ de constructie in Rotterdam zodanig wijzigen dat de Programmaraad direct advies kan uitbrengen bij de kabelexploitant over de vijftien zenders die in het basispakket zouden moeten. UPC is verplicht dit advies over te nemen, tenzij er zeer zwaarwegende argumenten zijn om dit niet te doen. Het Commissariaat voor de Media vindt betaling voor doorgifte geen zwaarwegend argument om een advies van een Programmaraad te negeren. Dit bleek gisteren uit de beweegredenen van het Commissariaat om de werkwijze van de gemeente Rotterdam en UPC te veroordelen. De gemeente Rotterdam en UPC hielden tot nu toe doorgifte van Eurosport tegen in Rotterdam met het argument dat de gemeente uit principe zenders niet betaalt voor de doorgifte van hun uitzendingen. Lees hier verder

Big Diet, het nieuwe realityprogramma dat zaterdag start, moet gemiddeld minstens zo’n 800.000 kijkers trekken. ,,Anders zou ik teleurgesteld zijn, want dit is het grootste tv-project in de geschiedenis van SBS 6.”, zegt SBS-programmadirecteur B. in ’t Hout. Dergelijke streefcijfers zijn niet zo makkelijk te halen. Dat blijkt wel uit de eveneens door John de Mol geproduceerde serie Starmaker bij Veronica. Dat vervolg op Big Brother weet na ongeveer twee weken gemiddeld 300.000 kijkers te boeien. Lees hier verder

De Holland Media Groep (HMG) heeft geen alternatieve naam voor de zender Me die 2 april begint op het kanaal dat nu nog Veronica heet. Dat zei HMG-topman D. van der Graaf vrijdag na afloop van het kort geding dat kledingconcern We Netherlands tegen de commerciële omroep had aangespannen. Voor de president van de rechtbank in Utrecht bepleitte het kledingmerk een verbod op het gebruik van de merknaam Me. Lees hier verder

De gesprekken tussen de commerciële radiozender CountryFM en investeerders voor een eventuele overname zijn eindelijk in een afrondend stadium. Begin deze week denkt men de overname van het in nood verkerende radiostation af te ronden. Wie de nieuwe eigenaar gaat worden blijft nog eventjes onbekend

De jongens van John de Mol Produkties zijn nog niet klaar met het verzinnen van programma~s die net op het randje van de ethische grens liggen. Of er net over. Na het succes van Big Brother start vanaf zaterdag het programma Big Diet op SBS6. Het programma gaat over een afvalwedstrijd (maar dan in gewicht) in een Limburgs kasteel. Een groep mensen met overgewicht sluit zich een aantal maanden op om de overtollige kilo~s kwijt te raken.

RadioWereld is op zoek naar een Veronica Reporter. Wie houd ons op de hoogte van alles wat interessant is voor berichtgeving op RadioWereld over Veronica (ME).

In het Zwitserse Montreux wordt van 26 april t/m 1 mei a.s. voor de 41ste keer het Gouden Roos Festival gehouden. Dit jaar zijn drie programma’s van de Nederlandse publieke omroep door de voorronde gekomen. De NPS dingt mee naar een Roos in de categorie Arts & Specials met de productie ‘Lost’ van Willem van de Sande Bakhyuzen. Het is een korte dansfilm, geproduceerd door ID&DTV.

Heeft u iets te melden, opmerkingen, suggesties of een “nieuwe” leuke vraag voor de Poll, laat het ons weten. Persberichten en tips blijven altijd welkom, (evt anoniem). Laat het weten via een persoonlijke E-mail aan webmaster@radiowereld.nl of via deze site Alles is welkom.

Tot morgen