Zoek
Sluit dit zoekvak.

Wegener verkoopt The Music Factory aan MTV

Media en marketing groep Wegener N.V. te Apeldoorn en MTV Networks B.V., een onderdeel van de Amerikaanse media onderneming Viacom Inc., hebben vandaag aangekondigd dat de verwachting gewettigd is dat overeenstemming bereikt kan worden over de verkoop van The Music Factory (TMF) aan MTV. TMF is Wegener’s muziek televisiestation, marktleider op het gebied van muziektelevisie in Nederland en Vlaanderen.

De beoogde transactie houdt in dat alle activiteiten van TMF aan MTV zullen worden overgedragen. Daartoe behoren de televisiestations van TMF in Nederland en Vlaanderen, alle bijbehorende internetactiviteiten zoals TMF WEB (gratis internet toegang) en web sites, alsmede alle activiteiten op het gebied van events, merchandising en aanverwante projecten. Door de beoogde transactie zal TMF zich kunnen blijven ontwikkelen als een krachtig merk en als marktleider in Nederland en Vlaanderen voor muziektelevisie voor een jong publiek.

Er zullen zich, als direct gevolg van de beoogde transactie, geen gedwongen ontslagen voordoen onder de ongeveer 80 medewerk(st)ers van TMF. MTV heeft aangegeven dat zij met kracht zal streven naar verdere versterking van de activiteiten van TMF en naar het realiseren van schaalvoordelen door de combinatie met TMF en haar reeds bestaande activiteiten in Nederland en Vlaanderen. De relevante ondernemingsraden en vakorganisaties, alsmede de SER-fusiecommissie, zijn over de voorgenomen transactie ingelicht.

Jan Houwert, voorzitter van de raad van bestuur van Wegener, verklaarde: “Wij zijn verheugd dat MTV nu zorg zal dragen voor de verdere groei van The Music Factory, dat de laatste vijf jaren zo’n enorm succesvolle ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het feit dat de Nederlandse regering nu eindelijk lijkt te hebben besloten hoe de verdeling van de FM radio-frequenties gestalte zal krijgen, stelde ons in staat TMF los te maken van de radio-activiteiten in de Wegener RTV divisie en in principe het bod van MTV op TMF te accepteren. Gezien de constructieve wijze waarop de onderhandelingen tot nu toe gevoerd zijn, hebben wij er vertrouwen in dat we deze transactie in de komende weken kunnen afronden.”

Simon Guild, Chief Operating Officer van MTV Networks Europe, verklaarde: “We zijn erg enthousiast over de mogelijkheid TMF te kopen en daardoor MTV’s betrokkenheid bij de Nederlandse en Vlaamse markt extra te benadrukken. Dit zou een uitstekende kans zijn voor twee succesvolle ondernemingen om de krachten te bundelen en daardoor de positie in Nederland en Vlaanderen nog te versterken. Deze acquisitie stelt de gecombineerde onderneming in staat het aanbod van muziektelevisie en internetactiviteiten aan een brede doorsnede van het jongere publiek verder te verbeteren.”

Wegener vervolgt nu de selectie van een strategische partner voor haar commerciële radiostations in Nederland: Radio 10 FM en Love Radio.

Viacom is als platform voor adverteerders nummer 1 in de wereld, met uitstekende posities in omroep, kabeltelevisie, radio, buitenreclame en internet. Door middel van programma’s die interessant zijn voor een publiek in elke demografische categorie en met gebruik van nagenoeg alle media, is het bedrijf leidend bij de creatie, promotie en distributie van entertainment, nieuws, sport en muziek. Enkele bekende merken van Viacom zijn onder andere: CBS, MTV, Nickelodeon, VH1, BET, Paramount Pictures, Infinity Broadcasting, UPN, TNN: The National Network, CMT: Country Music Television, Showtime, Blockbuster en Simon & Schuster.

MTV Europe is het grootste 24-uur-per-dag muziektelevisie netwerk waarmee 90 miljoen huishoudens in 44 landen worden bereikt via omroepzenders, kabel en satelliet. MTV Europe omvat op dit moment 9 programma’s: MTV UK & Ierland, MTV Italië, MTV Spanje, “MTV Central” (Duitsland, Oostenrijk en het Duitstalige deel van Zwitserland), MTV F (Frankrijk, België en het Franstalige deel van Zwitserland), MTV NL, MTV Polen, MTV Scandinavië en “MTV European” (een Engelstalig kanaal dat gericht is op 25 landen waaronder Griekenland, Israël en Portugal). Deze programma’s zijn elk speciaal toegesneden op de specifieke smaak en nuances in elk van de markten, bijvoorbeeld door lokale presentatoren en muziekkeuze. (Wegener)

Gerelateerde berichten