KaZaA, de Nederlandse Napster

Napsters pogingen om zijn programma te filteren heeft gebruikers massaal naar alternatieven gejaagd, die ook steeds populairder worden. Eén daarvan is KaZaA, een Nederlands product van het in Amsterdam gevestigde Fasttrack. Op een downloadlijst van populaire muziekdiensten bij CNet is het programma inmiddels gestegen naar de vijfde plaats. Ook KaZaA werkt echter hard aan een legale, commerciële dienst.

Meer dan Napster
In een week tijd werd de KaZaA Media Desktop maar liefst 82.000 keer gedownload via Cnet. KaZaA is echter meer dan alleen een programmaatje en gaat ook verder dan Napster. Het Nederlands-Zweedse bedrijfje Fasttrack bouwde in tegenstelling tot Napster een netwerkarchitectuur die geheel decentraal opereert. Napster maakt gebruik van een centrale server waarop men kan zoeken naar de bestanden die op de computers van de gebruikers staan. Het netwerk ligt daardoor plat, zodra de Napster-server uitvalt. Bij KaZaA vormen snelle computers in het netwerk van gebruikers de servers. Indien er hier eentje van uitvalt, neemt een andere computer het werk over. Zo ontstaat een zelforganiserend netwerk voor de distributie van bestanden. In feite combineerde Fasttrack de technologie achter Napster met die van peer-to- peernetwerken als Gnutella en Freenet. Via KaZaA zijn ook meer soorten bestanden uit te wisselen, zoals videobestanden, plaatjes en documenten. Ook ten opzichte van open netwerken heeft KaZaA echter een voordeel. De technologie met een distributie- en netwerktopologie in verschillende lagen, voorkomt een enorme hoeveelheid internetverkeer en datafiles, zoals bij Gnutella.

Communicatieprogramma
De Media Desktop telt inmiddels 500.000 geregistreerde gebruikers, die gemiddeld drie files per sessie downloaden. Via het programma zijn ongeveer 40.000 mensen tegelijk online. Met de Media Desktop zijn bestanden zowel te zoeken als aan te bieden. De nieuwste versie is zelfs een compleet communicatieprogramma. Aparte features zijn onder meer een instant messenger en een koppeling naar andere peer-to-peernetwerken die op Kazaalib (KaZaA-technologie) draaien. Een opvallende feature is verder de ‘Ad Bar’, een balk voor reclameboodschappen. Anders dan bij de meeste Napsterklonen heeft KaZaA ook een heus businessplan. Oprichter Niklas Zennström zegt al enige tijd in gesprek te zijn met auteursrechtenorganisaties voor een commercieel vervolg. In navolging van Napster wil ook Fasttrack met de muziekindustrie gaan samenwerken en copyrights betalen. Het geld zou moeten komen uit abonnementen.

Toezegging al binnen
KaZaA moet dus op termijn een betaalde dienst worden. Een toezegging van Buma/Stemra is volgens Zennström al binnen. Buma/Stemra weet echter nog van niets. Boze tongen beweren verder dat KaZaA een deal met de muziekbranche wil forceren door de geluidskwaliteit van muziekbestanden die op het netwerk circuleren bewust slechter te maken dan het origineel. De ‘bitrate’ zou niet hoger zijn 128 kbs. Volgens medewerker Edwin Metselaar is dat echter onzin: “Het gros van de MP3-files is in 128 kbs. Die kwaliteit wordt door bedrijven als Microsoft en RealNetworks ‘near cd quality’ genoemd.” Ook de muziekindustrie lijkt tot nog toe niet zo happig op een overeenkomst met Fasttrack. “Het gaat niet zo snel als wij wensen, maar we zijn nog steeds bezig. Onze intentie is nog steeds om ervoor te zorgen dat alle auteursrechthebbenden gecompenseerd worden voor het gebruik van hun materiaal”, aldus Metselaar. KaZaA wordt daarom in ras tempo omgevormd tot een Amazon-achtige community, die interessant is voor platenmaatschappijen als promotiekanaal.

Eerste licentie
Qua kosten kan KaZaA overigens nog wel een tijdje mee. Het bedrijf heeft met weinig middelen veel kunnen bereiken. Fasttrack doet bijna niets aan marketing, terwijl ook de operationele en logistieke kosten laag zijn. Het geld dat tot nog toe in het bedrijf werd gestoken, kwam van een Zweedse investeerder. Een nieuwe inkomstenbron vormt de ‘Kazaalib-technologie’. De eerste licentie hierop werd nog niet zo lang geleden verstrekt. De site MusicCity gebruikt de techniek tegenwoordig in Morpheus, de zoveelste Napsterkloon.

Gerelateerde berichten