Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Big Brother verovert Spaanstalige wereld

Na Nederland, een groot deel van Europa en Amerika verovert de reality-serie ‘Big Brother’ nu ook de Spaanstalige landen. ‘Gran Hermano’, zoals het programma in het Spaans heet, heeft tijdens de finales in Argentinië en Spanje (tweede serie) alle kijkcijfer-records gebroken.

Meer dan 9 miljoen Spanjaarden volgen finale ‘Big Brother’

De finale van ‘Big Brother’ Spanje vond plaats op 27 juni j.l. Meer dan 9 miljoen Spanjaarden zagen deelneemster Sabrina als winnares uit de strijd komen. In vergelijking met de finale van de eerste Spaanse ‘Big Brother’ vorig jaar, keken nu 200.000 mensen meer naar de drie uur durende slotuitzending. De finale scoorde een gemiddeld marktaandeel van maar liefst 60.9 procent (9.304.000 kijkers). Om 23.55 uur keken 11.860.000 Spanjaarden naar ‘Big Brother’ en vlak na middernacht bereikte het marktaandeel zelfs de 78 procent.

De vijftien prime-time uitzendingen op de woensdagen scoorden een gemiddeld marktaandeel van 42.9 procent (6.870.000 kijkers). Drie maanden lang moest ‘Big Brother/Gran Hermano’, geproduceerd door de Spaanse ENDEMOL-dochter Zeppelin, concurreren met acht Champion League en UEFA Cup voetbalwedstrijden (met Spaanse teams en spelers van het Spaanse elftal).

De ‘Big Brother’-finale in Spanje begon in de studio van zender Tele5 (Telecinco). In het ‘Big Brother’-huis (in Guadalix de la Sierra, een stadje ten noorden van Madrid) wachtten de laatste drie deelnemers op de beslissing van het Spaanse publiek. Buiten riepen honderden uitzinnige mensen de namen van de deelnemers: Mari, Fran en Sabrina. Na een spannende strijd kon uiteindelijk Sabrina de hoofdprijs in ontvangst nemen: 20.800.000 pesetas (16.867 euros).

‘Big Brother’ Argentinië piekt naar 90 procent Drie dagen na de finale van ‘Big Brother’ Spanje, was Argentinië aan de beurt. Telefé (de grootste commerciële omroep van Argentinië en eigendom van Telefónica) zond de finale van Argentinië’s eerste ‘Big Brother’ uit op 30 juni j.l. Ook hier schoten de kijkcijfers de lucht in. Het gemiddelde marktaandeel bedroeg 60 procent en de kijkdichtheid was 36.8. Om middernacht schoot het marktaandeel zelfs naar de 90 procent.

Winnaar Marcelo kreeg de meeste stemmen van het Argentijnse publiek en won van de overige finalisten Daniela, Gastón en Tamara.

Een dag later, op 1 juli, zond Telefé een speciaal programma uit. Hierin keek de in Argentinië beroemde presentator Juan Alberto Badía terug op drie maanden ‘Big Brother’, inclusief de hoogtepunten van de finale. Hij deed dit samen met de elf deelnemers en de drie ‘invallers’. Dit programma scoorde een marktaandeel van 52 procent en een kijkdichtheid van 26.3. (M)

Gerelateerde berichten