Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Commerciële radiozenders boeken forse winsten

De grote commerciële radiozenders maken jaarlijks tientallen miljoenen guldens winst. SkyRadio, de grootste commerciële zender had in 1999 een omzet van 89 miljoen gulden. In 2000 was dat bedrag opgelopen tot 106 miljoen. Radio 538, het station van Erik de Zwart doet het in veel mindere mate met zijn radiostation, zijn omzet was vorig jaar maar 46 miljoen. Op de derde plaats staat Radio 10 FM met een omzet van 21 miljoen per jaar. Deze cijfers komen volgens Algemeen Dagblad van een gerenommeerd accountantsbureau.

Sky-radio, dat continu muziek draait en dus geen diskjockeys in dienst heeft, maakt de grootste winst: vorig jaar ruim 70 miljoen. 538 maakte maar 28 miljoen gulden winst. De winstgevendheid loopt sterk terug naarmate de zenders zich meer op een bepaalde doelgroep richten. Radio 538 heeft, volgens de cijfers, vorig jaar ongeveer 28 miljoen winst gemaakt. De winstgevendheid loopt sterk terug naarmate de zenders zich meer op een bepaalde doelgroep richten: Sky haalt 70 procent, Noordzee FM nog maar 21 procent terwijl de toch niet slecht beluisterde zender Classic FM, met voornamelijk populaire klassieke muziek, een verlies boekt.

De omvang van de winst van de grote commerciële popmuziekzenders staat in schril contrast tot de bedragen die zij willen betalen voor het behoud van hun huidige frequenties via de ether. Daarbij worden bedragen genoemd van ongeveer 2,5 miljoen gulden per jaar. aldus het AD

De STER boekte voor alle publieke radiozenders (1 tot en met 5 en de Wereldomroep) in 2000 een netto omzet van 127 miljoen, terwijl de commerciële radiozenders 230 miljoen gulden binnenhaalden. (Algemeen Dagblad / M)