Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Contracten nieuw kijkonderzoek getekend

De contracten voor de uitvoering van het nieuwe kijkonderzoek in Nederland zijn vandaag ondertekend. Opdrachtgever is de in 2000 opgerichte Stichting KijkOnderzoek (SKO), een samenwerking tussen adverteerders (BVA), media adviesbureaus (PMA), de televisiezenders (SPOT) en de NOS.

Uitvoerende onderzoeksbureaus zijn Intomart en TvTimes, een dochteronderneming van Telmar/Het Media Instituut en Peaktime België. De contracten gaan in op 1 januari 2002 en hebben een looptijd van vijf jaar. In het totaal is met deze nieuwe onderzoekscontracten een bedrag van ongeveer 50 miljoen gulden gemoeid, een jaarbedrag van rond de 10 miljoen gulden.

De overeenkomsten vormen hiermee één van de grootste onderzoeksopdrachten in Nederland. Begin 2000 bracht de Stichting KijkOnderzoek een tenderdocument uit, waarin de contouren van het nieuwe kijkonderzoek werden beschreven. Het nieuwe onderzoek start op 1 januari 2002. De voorbereidingen zijn al in volle gang. Vanaf het eind van dit jaar zullen de nieuwe kijkmeters geplaatst gaan worden. Belangrijkste technologische vernieuwing is het gebruik van Picture Matching bij het vaststellen welke zender in het huishouden bekeken wordt. (Adformatie)

Gerelateerde berichten