‘Om een goed journalist te zijn, moet hij de kop, de reuk, de onbeschaamdheid, de moed en de trouw van een hond hebben. De kop, het uiterlijk van een hond, om de schobbejakken bang te maken, de reuk om ze op een afstand te speuren, de onbeschaamdheid om ze aan te blaffen, hoe ze ook dreigen, de moed om ze naar de strot te vliegen en de trouw van een hond om te gaan, te staan en terug te keren op de eerste roep der Waarheid.’
Lees hier verder
De New York Times lukte het niet, maar het kleine Nederlands Dagblad slaagt er totnogtoe wel in: De digitale kiosk van het Nederlands Dagblad lijkt een succesje. Gemiddeld twintig kranten worden dagelijks via internet gekocht. ‘Om uit de kosten te komen moeten we er dagelijks twaalf verkopen’, zegt Ruud Vos, chef internet/projectleider. Geïnteresseerden kunnen van maandag tot en met zaterdag vanaf zeven uur ’s ochtends via de PC een ‘los nummer’ van het Nederlands Dagblad kopen.
Lees hier verder
Rustig aan zijn sigaret trekkend zit Erik van Hoevelaken ’s ochtends even over zeven in de sneltrein richting Amsterdam. Op zijn bovenbenen rust Spits, de gratis ochtendkrant die hij bij het station van Alkmaar kreeg aangereikt. ,,Ik lees deze krant elke dag. Het informeert.”
Lees hier verder
De klok een uur vooruit, de kijkcijfers omlaag. Voor de televisieomroepen breken weer een paar magere maanden aan. Het is buiten langer licht én warmer en dus schuiven we later of zelfs helemaal niet achter de tv. Het effect van de zomertijd was afgelopen weekeinde direct merkbaar, aldus de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS. Niet dat er direct minder televisie werd gekeken, maar wel later. Naarmate de avonden langer worden en het weer warmer, wordt dat effect sterker. De mooie paasdagen geven dus een aardige voorspelling van hoe het de komende zomer kan gaan.
Lees hier verder
FNV Bondgenoten, de grootste vakbond van Nederland, gaat voor het eerst op televisie reclame maken voor zichzelf. Vanaf maandag 8 april zijn zowel op de publieke als de commerciële zenders commercials van de bond te zien. Onder andere Peer Mascini, bekend van de Melkunie-reclame, maakt zijn opwachting in de bondsreclame.
Lees hier verder
Het contact tussen de lokale krant en de samenleving verwatert. De redacteuren hebben vaak de tijd niet meer om zelf de straat op te gaan. Het bureauwerk dreigt te overheersen. Peter Noorland (Leusden NU): ‘Vroeger ging ik veel op pad.’
Lees hier verder
De Duitse mediamagnaat Leo Kirch, die vermoedelijk vandaag uitstel van betaling voor zijn concern zal aanvragen, heeft heimelijk honderden miljoenen aan inkomsten van het WK-voetbal naar Zwitserland gesluisd. Volgens Der Spiegel zijn de uitzendrechten van het WK 2002 en 2006 kort voor Pasen overgeheveld naar de bv KirchSport in het Zwitserse belastingparadijs Zug. De wereldvoetbalorganisatie Fifa en de banken zijn hiermee akkoord gegaan, aldus het weekblad. De lucratieve rechten, die Kirch voor €1,9 miljard van de Fifa kocht, kunnen nu niet worden gebruikt om de concernschuld van €6,5 á €10 miljard af te betalen.
Lees hier verder
Als de Duitse mediagroep van Leo Kirch vandaag of, uiterlijk, morgen een gerechtelijk akkoord aanvraagt, zal een ware strijd losbarsten om de meest waardevolle onderdelen van het bedrijf binnen te halen. Het ziet ernaar uit dat een groep banken een ,,Duitse oplossing” aan het uitwerken is om de overnamekansen van buitenlandse mediagroepen, in handen van Rupert Murdoch en Silvio Berlusconi, te counteren.
Lees hier verder
Het bizarre The Osbournes is momenteel dé successerie op de Amerikaanse televisie. Zelfs de Amerikaanse president Bush heeft al toegegeven dat hij er een fan van is. De serie laat zien hoe het er thuis aan toe gaat bij de 53-jarige rocklegende Ozzy Osbourne. Met wekelijks zes miljoen kijkers is het de grootste hit ooit van de muziekzender MTV, die The Osbournes net ook op Europa heeft losgelaten.
Lees hier verder
Succesproducent Johan Nijenhuis en BNN hopen het eens te worden over een vervolg op de tv-serie Costa. Het vervolgverhaal zou in het najaar weer op de buis moeten komen en betekent een enorme kans voor twee Nederlandse meisjes en een jonge acteur. Johan, die op dit moment zijn nieuwe film Volle Maan aan het opnemen is in Mallorca, heeft castingbureau Kemna in Amsterdam ingeschakeld om te zoeken naar nieuw talent dat naast Georgina Verbaan, Katja Schuurman, Froukje de Both en John Weijdenbosch in de serie zal schitteren.
Lees hier verder
Netcoördinator Ton F. van Dijk van Nederland 1 vloog KRO-directeur Ton Verlind niet in de haren, maar fel was zijn uithaal wel naar de eindverantwoordelijke voor het besluit om per 28 juni het veelbekeken programma Ontbijt-tv op te heffen. Zou Van Dijk op Verlinds post hebben gezeten, dan was het acht jaar oude nieuwsprogramma gespaard gebleven, aldus de netcoördinator en ex-KRO-journalist gisteren op een NOS-symposium over het programma-aanbod van de publieke omroep.
Lees hier verder