De brancheorganisatie De Vestra (Vereniging voor Satelliet Televisie en Radio Aanbieders, waarin een groot aantal commerciële zenders zijn verenigd), wil dat er meer politieke aandacht komt voor de belangen van de audiovisuele sector als geheel en voor de commerciële omroep in het bijzonder. Dit schrijft de Vestra aan kabinetsinformateur Donner.
Volgens de Vestra is tijdens acht jaar “Paars” de politieke aandacht achtergebleven bij het maatschappelijk en economisch belang dat deze sector vertegenwoordigt.
In haar brief wijst de Vestra er op dat marktpartijen en overheid er gezamenlijk voor moeten zorgen dat een ruim en pluriform aanbod aan programma’s ontstaat waaruit de consument kan kiezen. Daarvoor moet de digitalisering van de ether worden bevorderd, satellietontvangst uitgebouwd en de kabel in verdergaande mate worden gedigitaliseerd.
Met de kabelexploitanten overleggen de omroepen om te komen tot een evenwicht in belangen en duurzame businessmodellen; volgens de Vestra staan regels in de Mediawet, zoals de omvang van het basispakket, de kostenloze doorgifte van de publiek omroep en de bevoegdheid van programmaraden daaraan in de weg.
Muziek auteursrechten
In de brief wijst de Vestra ook op de hoge kosten voor muziekauteursrechten. Jaarlijks betalen de omroepen tientallen miljoenen aan BUMA/STEMRA. Dat de bedragen zo hoog zijn komt doordat deze organisaties monopolist zijn; daardoor zijn de criteria voor tarieven niet transparant, onduidelijk en onredelijk. Volgens de Vestra moet de overheid net als in de telecommunicatie- en de energiesector concurrentie in de markt voor auteursrechten bevorderen.
Concurrentie publieke omroep
Voorts meent de Vestra dat de commerciële omroepen oneerlijke concurrentie wordt aangedaan door de publieke omroep. Publieke omroep worden gefinancierd uit belastingopbrengsten en reclame-inkomsten. Door deze dubbele bekostiging kan de publieke omroep zich los van marktomstandigheden gedragen. Het exploitatiemodel van de publiek omroep wordt immers niet in gevaar gebracht als de STER hoge kortingen aan adverteerders verleend of tarieven verlaagd. [M]