Zoek
Sluit dit zoekvak.

In gesprek met: Gerry Jungen [Arrow Classic Rock]

Begonnen is als presentator van het Radio 1 en 2 VARA nachtprogramma ochtendhumeur in 1993 en vrijwel gelijk ook op pad als vaste verslaggever van “De Steen & Been Show” van Jack Spijkerman op Radio 3FM. Toen Carola Hamer in 1994 moest stoppen bij de Vara, kreeg Gerry haar dagelijkse uurtje tussen 14 en 15 uur op Radio 3 met het programma ‘Tussengas’. Dat programma heeft 3 jaar bestaan. In 1997 kwam Rob Stenders terug bij de Vara en moest Gerry zijn zendtijd aan hem afstaan, waarna hij alleen nog ’s nachts te horen was op Radio 3.

Tussen 24 en 2 uur maakte hij vijf nachten in de week ‘Umma Gumma’, genoemd naar het gelijknamige album van Pink Floyd. In dit programma stond rockmuziek centraal. Toen Radio 3 besloot de nachtprogrammering aan te passen om meer jong talent een kans te geven, werden een aantal specialistische programma’s opgeheven. Ook ‘Umma Gumma’ sneuvelde.

Gerry besloot hierop de overstap te maken naar Arrow Classic Rock Radio. Op die zender is hij nu ongeveer 4 jaar te horen. Op woensdagavond presenteert Gerry tussen 21 en 22 uur ‘Bluesbox’ en op vrijdag is hij te horen met de ‘Classic Album Special’, eveneens tussen 21 en 22 uur. Bij Arrow Classic Rock is Gerry niet alleen actief als presentator, hij houdt zich ook achter de schermen bezig met productiewerkzaamheden. Verder houdt hij zich bezig met de muziek die op de zender te beluisteren is.

    Hoe ben je je radiocarrière begonnen?

    Natuurlijk ben ik begonnen als enthousiast amateur, het eerste dat ik deed op het gebied van Radio was de zogenaamde “Jampot Radio”maken die je in bouwpakket kon krijgen bij de “Muiderkring”. Daarna begon natuurlijk het geknutsel met zendertjes en natuurlijk de daarbij behorende vergissingen! Zoals: uitzendingen op de frequentie van vliegveld “Lelystad” dat was toch een aberratie die mijn radio carrière ernstig geschaad heeft!

    Toen het beleid ten aanzien van de piraten ernstig werd aangescherpt heb ik de overstap gemaakt naar de lokale radio van Lelystad. En daar bleek dat ik meer wilde dan alle anderen, ik was bezeten en dus een ernstige “pain in the ass” van iedereen die daar gewoon z’n hobby zat te beoefenen!

    Ik heb nooit de behoefte gehad om de nieuwe Van Inkel te worden (fantastische vakman overigens) dat was niet mijn kopje thee! Ik wilde als Willem van Kooten zijn en ik wilde reportages maken, ik heb altijd een all round radio maker willen zijn. Geen Diskjockey, beslist niet, dat is te beperkt!(voor mij !)

    Begin jaren 90 kwam er een plaatsje vrij bij de VARA in de nacht op radio 1 en 2. Ik ben toen aangenomen als presentator van het programma Ochtendhumeur en dat was het begin van mijn professionele radio carrière!

    Je hebt vooral rock-georiënteerde programma’s gemaakt, zoals vroeger ‘Umma Gumma’ op Radio 3 en tegenwoordig natuurlijk bij Arrow Classic Rock. Wat heb jij met rock-muziek?

    Dat is niet iets waar je voor kunt kiezen.Dat is een afschuwelijk vorm van “Typecasting”. Je hele radio carrière is afhankelijk van het eerste programma dat je maakt voor een professionele organisatie. Ik ben vast van mening dat je als professioneel presentator elk gewenst programma moet kunnen presenteren.

    Maar helaas, als je gewerkt hebt bij de VARA of de VPRO dan heb je een probleem om bij een zeg maar: Middle of the road station te gaan werken. Dus je eerste stappen bepalen in hoge mate het verloop van je carrière. Ik heb op de lokale radio van Lelystad een nieuws programma gemaakt, ik heb een “ruilbeurs” gemaakt en alles met even veel plezier. Het gaat de luisteraar toch geen reet aan of ik een plaatje wel of niet mooi vind? Mijn favoriete plaatjes draai ik thuis op m’n stereo-tje! Dit geconstateerd hebbende moet ik wel toegeven dat ik vanaf mijn vroegste muzikale herinneringen ernstig van muziek met “Kloten”gehouden heb! Dus Led Zeppelin, Deep Purple en dat soort zoete klanken waren altijd een feest voor mijn buizen van Eustachius!

    Bij de VARA werden nogal eens de extremen opgezocht zoals: Sepultura en tja…..dat is toch echt een soort muzikale Tractor pulling met prikkeldraad toe……hou ik niet van dus! Bij Arrow is het ondenkbaar dat je daar werkt als je geen diepe affiniteit hebt met de Rock muziek, het is nu eenmaal niet te doen om snoepjes te verkopen die je zelf helemaal niet lust!!!!

    Je presenteert maar 2 uur per week bij Arrow. Doe je daarnaast ook nog andere werkzaamheden achter de schermen, en welke zijn dat zoal?

    Arrow Classic Rock radio is een hele kleine organisatie hetgeen in ons voordeel werkt, omdat we heel flexibel kunnen functioneren. Maar dat betekend wel dat er van alle medewerkers van Arrow Classic Rock iets extra’s gevraagd wordt! Arrow is absoluut geen “nine to five job”. Dat houd dan ook meteen in dat als de reclame jongens vinden dat het tijd is voor een mailing all over Holland, dan zit iedereen die keurig in envelopjes te duwen.Gewoon met z’n allen.

    Heel belangrijk werk voor mij is buiten de presentatie om kijken naar de muziek op Arrow, muzikale trends in de gaten houden en zorgen dat de term: “muziek met eeuwigheids waarde” ook voldoende inhoud blijft houden. Verder doe ik ook nog het een en ander aan technische ondersteuning (invallen voor Techneuten bij vakanties en zieken).

    Elke week maak je ‘Bluesbox’ en ‘Classic Album Special’ bij Arrow. Maak je die programma’s alleen of werk je samen met een team aan jouw programma?

    De specials op Arrow worden gemaakt door specialisten op het gebied waar de special over gaat. Bijvoorbeeld Kees Baars met zijn Sympho uur zoekt toch echt gewoon z’n eigen materiaal uit en maakt zelf ook de teksten. dat geldt ook voor Harry de Winter en dus ook voor mij. Elke programmamaker heeft wel een vaste technicus toegewezen gekregen die tevens de rol van Regisseur op zich neemt!
    Samen met die regisseur wordt er wel gekeken naar vorm en inhoud. Programmamakers bij Arrow zijn dus vrij….vooropgesteld dat ze in de gaten houden dat we wel een commercieel radio station zijn en dat toegankelijkheid wel degelijk de inhoud dicteert! Als je dit hoort dan denk je al snel: “Keurslijfradio!!!!” maar dat is niet zo het is eerder de radio van het gezonde verstand!

    Wat is tot nu toe het hoogtepunt uit je carrière?

    Dat zijn er vele geweest omdat ik zoals ik al zei bevlogen ben en een radio-dier in hart en ziel!
    En tja hoogtepunten…………..dat is bij mij niet de zelfbevlekkende kick van het werken voor veel mensen, nee, dat is iets heel persoonlijks geweest. Voor mijn radio carrière was ik timmerman en ik reed dagelijks van Lelystad naar Amsterdam, s’morgens heen en s’avonds weer terug.

    Die heenreis gebeurde in alle vroegte en elke woensdag ochtend luisterde ik met mijn collega’s in het aannemersbusje naar VARA’s ochtendhumeur met de radioflater en veel prettige dingen op muzikaal gebied. (de leukste presentator van het programma vond ik toen Wim Rigter). En ineens zat ik daar nu zelf achter die mengtafel met al die bekende jingles en items die ik nu zelf moest starten en presenteren…dat was een momentje van echt geluk voor mij!

    Welke van de concurrerende Nederlandse radiozenders vind je goed en bij welke andere zender zou je zelf kunnen/willen werken?

    Ik luister regelmatig naar 3FM dat is toch wel een van de betere popzenders in Nederland, dit zeg ik alleen omdat die zender aansluit bij mijn persoonlijke muzikale smaak. (behoudens de radio terreur van de VPRO dan!) Als luisteraar vind ik het wel jammer dat het muziek beleid van 3FM ongeveer de breedte heeft van de evenaar, maar dat maakt het soms ook weer boeiend. De top van die zender is Ruud de Wild, koesteren die man!!!
    Ik vind vakmatig overigens dat alle spelers binnen de Eredivisie van de Vaderlandse radio een goed programma maken en hun specifieke doelgroep uitstekend bedienen. Ik vind lang niet alles mooi……maar dat hoeft ook niet, gelukkig niet zou ik zelfs zeggen.

    Ik moet zeggen dat ik echt lichamelijk ziek word van een zender als radio 538, maar ik heb opgroeiende kinderen (17 en 19) en die vinden het een absolute top zender. Als ik zo’n “jock” (wat een vreselijk woord is dat toch!!!) hoor blaten, dan denk ik vaak: “Jongen, ga eerst lekker een boek lezen of zorg in ieder geval dat je je diploma van de “LOM” school alsnog haalt!

    Maar ik ben 43 en heb eigenlijk helemaal niks te zoeken bij 538. Die “Jock” wordt op handen gedragen door zijn luisteraars en dus….doet hij het goed! Wat ik bedoel te zeggen is dit: Het radio landschap in Nederland is heel erg doelgroep gericht, het is onmogelijk om een oordeel te vellen over een station dat niet voor jou bedoelt is en dat niet bij jou behoeftes aansluit! Als ik thuis Arrow muziekjes draai, vliegen mijn Kids in de gordijnen Voor welke andere zender ik zou willen werken? Ik zou ooit wel weer eens een gewoon radio programma willen maken voor een regionale omroep gewoon naast je op de bank radio lijkt me fijn!

    Maar voorlopig heb ik het in Den Haag bij Arrow goed naar m’n zin.

    Je hebt een paar jaar geleden de overstap gemaakt van de publieke omroep naar een commerciële zender. Is dat een grote stap?

    Dat is een cultuurschok.
    Over die commerciële wordt in Hilversum altijd een beetje minnetjes gedaan.Maar ik ben nog nergens in mijn hele leven zo schandelijk behandeld door een baas als bij de grote omroepen in Hilversum.( en zoals gezegd ik ben bouwvakker geweest en die verslijten nogal wat bazen in hun werkzame leven hoor!)
    Opportunistische eindredacteuren, machtsgeile zender coördinatoren, baantjes jagende collega’s, ik ben ze allemaal tegengekomen in Hilversum (met uitzondering van de mensen van de AVRO)
    En heel eerlijk gezegd ik was blij dat ik ervan af was toen de VARA mij vertelde dat er geen plek meer voor mij was.
    Als je overstapt naar een commercieel radio station dan merk je pas in wat voor een bevoorrechte positie Hilversum zich bevindt. Ze klagen steen en been maar de muntjes kunnen daar bijna niet op. Bij de commerciële radio moeten die muntjes eerst verdient worden en alle medewerkers worden afgerekend op rendement, dat is vaak keihard maar wel heel eerlijk

    Bij Arrow werken in vergelijking tot de meeste landelijke radiozenders weinig mensen. Is dat een voordeel of juist een nadeel?

    Dat is een heel groot voordeel we zijn flexibel en kunnen naar buiten treden als een bijzonder homogeen geheel. De malheur van de zender is onze persoonlijke sores, scoren we daarentegen goed dan zijn we met z’n allen een week of wat vrolijk!
    Er zijn bij Arrow Classic Rock geen ego’s en dat is zooooooo verfrissend. Bij Arrow werkt een team met de hartstocht van een eenmanszaak!! Natuurlijk hoop ik dat we tegen de klippen op gaan groeien, maar ik hoop wel dat we dan deze spirit vast kunnen blijven houden!

    Voor de VARA presenteerde je een paar jaar lang elke werkdag Tussengas’ bij Radio 3. Vond je het jammer dat dat programma stopte?

    Nee, dat was niet jammer omdat ik het onderwerp was van een machtsspel. Toen ik het programma van Carola Hamer overnam zat ik al op drijfzand. Carola was weggejaagd door Paul v/d Lugt en afgekocht door de VARA. Maar op het plekje dat vrijkwam kwam niet de “talking head” die v/d Lugt voor ogen had, nee ik kwam daar!

    Mijn eindredacteur had opdracht gekregen om daar iemand neer te zetten die niet controversieel zou zijn en die de VARA zou vrijwaren voor ongerief in het zender overleg! Ondertussen (maar dat vond ik later pas uit) zou er gezocht worden naar een passende oplossing. Die oplossing werd Rob Stenders….en zeg nou eens eerlijk, dat ik van hem verloor is toch geen schande? Ik had ondertussen dat Ummagumma gekregen en was best gelukkig in de nacht. Ik, maar dat is persoonlijk, werd nu eenmaal niet gelukkig van een “no win”situatie

    Ik voelde me wel zwaar genaaid, maar de opmerking van een beroemde VARA collega (met wie het ook zou aflopen!) deed me goed hij zei: ” Zo Ger, welkom bij de club, nu weet jij dan ook hoe het voelt om verkracht te worden…….. welkom bij de omroep!”.

    Nu zou je uit de bovenstaande regels kunnen afleiden dat ik ongelukkig geweest ben in Hilversum en dat is niet waar.Ik heb gewerkt met fantastische collega’s. Daarbij heb ik toch gewoon in de Eredivisie van de Radio presentatoren gezeten en dat voelt lekker hoor.

    Als er geen radio zou bestaan wat zou je dan zijn geworden?

    Timmerman, in de jaren dat ik in de bouw gewerkt heb, heb ik altijd veel plezier in m’n werk gehad en ik houd dat vak ook bij middels veel klussen thuis en bij vrienden!

    Los van de kwestie veilen/toetsen of een andere verdeelmethode, maar waarom zou juist Arrow Classic Rock een FM-etherfrequentie moeten krijgen?

    Arrow Classic Rock is in staat om met de beperkte middelen die we nu hebben de broek zelfstandig omhoog te houden, dat geeft aan dat we in behoefte voorzien. Kijk naar alle lijstjes van de diverse Top weet ik veel aller tijden, er is een muziekstijl die dan de boventoon voert…….juist, de Classic Rock!

    We vechten nu al zo lang voor de FM frequentie, het zou toch echt een gotspe zijn als er weer een 538 kloon bij zou komen. Wij pakken de muziek op die andere omroepen en stations laten liggen, Album tracks, Symfonische Rock, Blues en natuurlijk de rock van vroeger en het beste van nu en dat alles wordt geserveerd als een 5 gangen menu in een duur restaurant.

    Kijk dit alles leest als een grote reclame tekst….Maar, ik gun iedere zender een plekje op de FM band, maar Arrow Classic Rock hoort daar zeker thuis we hebben de muziek , het luisteraars potentieel en het team om dat te bewijzen!

    Gerry Jungen