Vanochtend heeft onderzoeksbureau Intomart de luistercijfers bekendgemaakt van de periode augustus – september 2003. Uit deze cijfers blijkt dat Sky Radio 101 FM in deze periode met een marktaandeel van 11.9 (was 11.6%) de best beluisterde zender van Nederland is.
Radio 538 is de tweede zender van Nederland met een marktaandeel van 10.8 % (was 11.0). Radio 2 staat op een derde positie en heeft nu een marktaandeel van 10.1% (was 9.9). [Radio.nl]
01. 11,9 % Sky Radio 101 FM
02. 10,8 % Radio 538
03. 10,1 % Radio 2
04. 9,2 % Radio 1
05. 8,5 % Radio 3 FM
06. 5,9 % Noordzee FM
07. 4,7 % Radio 10 FM
08. 3,2 % Radio Veronica
09. 3,0 % Yorin FM
10 2,6 % Classic FM
11. 2,1 % Arrow Classic Rock
12. 1,8 % Radio 4
13. 1,1 % 747 AM
14: 1,0 % RTL FM
15 0,6 % ID&T
16 0,3 % Kink FM
17 0,3 % Business Nieuws Radio
-.- 14,9 % ORN
-.- 2,0 % CRN
-.- 6,0% Overige zenders
[Update]
Een compleet overzicht kunt u in het Dossier Luistercijfers vinden.
Radio 10 FM
Erik de Zwart, directeur van Talpa Radio International, de moedermaatschappij van Radio 10 FM, is blij met de cijfers. “Het is duidelijk dat de luisteraars via de kabel en 1395 AM blijven luisteren naar Radio 10 FM. Door het verliezen van de FM frequentie stond het station op de rand van de afgrond. Maar we zijn er door keihard werken in geslaagd om de continuïteit van Radio 10 FM veilig te stellen. Dit is mede te danken aan het vertrouwen dat Radio 10 FM geniet van haar vaste luisteraars”, aldus De Zwart.
Radio Veronica
Radio Veronica heeft een marktaandeel van 3,2% en meer dan 850.000 verschillende mensen luisteren wekelijks naar het station. In de doelgroep 20-49 behaalt Radio Veronica zelfs een marktaandeel van 5,0 %.
Directeur Radio Veronica Robert Herder:” We zijn zeer tevreden met deze luistercijfers, zeker gezien het feit dat dit de eerste keer is dat de meting gaat over een periode waar onze dj’s als Bart van Leeuwen, Ferry Maat, Peter Teekamp, Rob van Someren, Adam Curry, Toine van Peperstraten en Kas van Iersel samen met onze marketingcampagne een rol in spelen. De verwachting was dat we zouden stijgen, maar dat de groei van het marktaandeel en bereik zo groot zou zijn hadden we niet verwacht. Je ziet dat de stijging van Radio Veronica ten koste gaat van andere stations zoals Radio 538 en Noordzee FM”.
Arrow Classic Rock
Arrow: ”In de laatste meting van het Continue LuisterOnderzoek, CLO, laat Arrow Classic Rock een nieuw alltime high noteren. De Classic Rockzender blijkt weinig last te hebben van de nieuwkomers in de ether. De superieure AM 675 doet zijn werk. Van 1,5% enkele maanden geleden naar 2,1% en in de mannendoelgroepen naar 5 á 6% marktaandeel… Arrow is here to stay… De AM 675 is ook goed in West Europa te ontvangen. Vanuit Engeland en Belgie bereiken Arrow veel reacties over de populariteit van het programma. Arrow heeft i.s.m. de ANWB besloten de verkeersinformatie voor West Europa te continueren. Deze wordt drie keer per dag uitgezonden.” [Radio.nl]