Zoek
Sluit dit zoekvak.

Personeel omroepen is bestel beu

Een groot deel van de omroepmedewerkers heeft genoeg van het huidige, verzuilde bestel van de publieke omroep. Volgens hen moeten de afzonderlijke omroepverenigingen samengaan in één grote nationale omroep, of een aanzienlijk kleinere rol krijgen. Dat blijkt uit een steekproef.

Deze uitslag is opmerkelijk, omdat het bestel van afzonderlijke verenigingen, uniek in de wereld, tot nu toe door de publieke omroepen zelf altijd hartstochtelijk werd verdedigd. Het zou garant staan voor een breed en gevarieerd programma-aanbod. Veel programmamakers en andere medewerkers van de omroepen menen echter dat het systeem heeft afgedaan, omdat het geldverspilling in de hand werkt. Een door hen genoemd voorbeeld is de actualiteitenrubriek Netwerk, die gemaakt wordt door drie redacties (een van de KRO, een van de Avro en een van de NCRV), terwijl één redactie volstaat.
De steekproef is niet representatief, maar toont wel aan dat het bestel niet meer onvoorwaardelijk wordt gesteund door de omroepmedewerkers. Enkele honderden medewerkers, verspreid over verschillende omroepen en afdelingen, kregen de enquête via e-mail toegestuurd. Van hen deden uiteindelijk 69 mee.

Een overgrote meerderheid van deze mensen vindt dat het omroepbestel op de schop moet. Voor de meest drastische manier kozen 29 mensen: geen afzonderlijke omroepverenigingen meer, maar één grote, nationale omroep. 23 gaven de voorkeur aan een tussenvorm, waarbij de verschillende omroepen blijven bestaan, maar wel een grote stap terugdoen. De omroepen maken in die opzet alleen nog programma`s voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld over religie. De rest wordt gezamenlijk gemaakt of aangekocht. Zeventien mensen kozen voor behoud van het huidige bestel.

De discussie over de toekomst van het bestel is opgelaaid omdat de publieke omroepen zwaar moeten bezuinigen. Volgens critici van het huidige systeem kost in stand houden van de verzuiling handenvol geld. Onderzoeksbureau McKinsey, dat de publieke omroep doorlichtte, concludeerde dat er maximaal honderd miljoen euro bespaard kan worden door de omroepen veel meer samen te laten werken.
Uit een eerdere enquête door journalistenvakbond NVJ blijkt dat programmamakers zich steeds minder verbonden voelen aan de omroep waarvoor ze werken. Ze ontlenen hun identiteit op de eerste plaats aan hun programma, dan pas aan de omroep. Ook vinden ze de kwaliteit van de programma`s belangrijker dan de zogeheten pluriformiteit van de publieke omroep. [GPD/Antenne2/Radio.nl]

Gerelateerde berichten