Reclames voor zogenaamd goedkope kredieten, die na aanschaf allesbehalve voordelig blijken te zijn, worden volgend jaar niet meer uitgezonden. Nog dit voorjaar zal de nieuwe Wet financiële dienstverlening (Wfd) met op dit punt heldere reclameregels door de Tweede Kamer worden behandeld.
De wet kan per januari 2005 in werking treden, zo meldt De Telegraaf. Daardoor kan toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) hardhandig optreden tegen overtreders, stellen Dirk Schoenmaker en Ingeborg Hoogendijk van het ministerie van Financiën. Zij zijn verantwoordelijk voor de totstandkoming van de Wfd, die eerder deze week naar de Tweede Kamer werd gestuurd.
Het belangrijkste van de wet is dat het alle financiële dienstverleners controleerbaar deskundig en betrouwbaar wil laten zijn. Het gaat daarbij om verkopers van onder meer pensioenen, hypotheken, verzekeringen en kredieten. Ook een belangrijk onderdeel uit de nieuwe wet is dat tussenpersonen een nauwkeurig bepaalde zorgplicht hebben ten aanzien van hun klanten en die niet kunnen afschuiven op bijvoorbeeld de verzekeraar voor wie ze het product in de markt zetten. Wanneer de Wfd is ingevoerd, staat de hele financiële markt onder toezicht.[Adfo/Radio.NL]