Search
Close this search box.

John de Mol doet ’t niet slecht

Voor ’n mislukte diskjockey doet John de Mol ’t niet slecht. John de Mol is terug aan het front. Voor zijn kinderzender Nickelodeon aast hij op de uitzendrechten van het Nederlands betaald voetbal. Ook heeft hij vorige week een groot belang genomen in telecombedrijf Versatel. Komende week verschijnt een biografie over één van de succesvolste Nederlandse zakenmannen. Een portret.

Amsterdam ; John de Mol is weer aan het graven, maar waar zijn gangen uitkomen is vooralsnog onbekend. Over het forse belang dat hij in Versatel heeft genomen, wordt driftig gespeculeerd. De ‘aankoop’ houdt vast en zeker verband met de familiezender die hij volgend jaar op Nickelodeon begint. Op die zender is dan ook het Nederlandse betaald voetbal te zien, want De Mol vergaart zonder twijfel de tv-rechten.

Als de 49-jarige Blaricummer met dit scenario wordt geconfronteerd, neemt hij alleen maar met een glimlach een trek van zijn onafscheidelijke sigaret. ‘Anderen schijnen altijd beter te weten wat ik aan het doen ben dan ikzelf’ is een standaardantwoord van hem. De Mol laat niet graag in zijn kaarten kijken, maar één ding is duidelijk: alles wat hij doet heeft een reden en hij weet precies wat hij wil. ,,Als John iets in zijn hoofd heeft, wacht hij geduldig zijn kans af en gaat dan recht op het doel af,” weet Unico Glorie, voormalig Veronica-directeur en oud- bestuurslid van Endemol.

Die instelling maakte De Mol niet alleen tot de succesvolste producent in de vaderlandse omroepwereld, maar ook tot één van Nederlands beste zakenmensen en, niet te vergeten, één van de beste beleggers. In Nederland is men altijd wat huiverig om mensen op een voetstuk te plaatsen, maar buitenlandse media zetten De Mol met gemak in een rijtje met Donald Trump en Bill Gates. Niet slecht voor een mislukte diskjockey, die door zijn winnaarmentaliteit de weg naar de top vond.

,,John is een echte comeback kid,” heeft Peter Jan Rens, de presentator met wie De Mol zijn eerste successen boekte, ooit in het weekblad Nieuwe Revu laten opschrijven. ,,Hij heeft het vaker moeilijk gehad. Voor hij doorbrak heeft hij aan de rand van een faillissement gestaan of hij lag overhoop met de Hilversumse omroepbazen, maar hij wist zich er altijd weer uit te vechten.”

Daarbij waren vasthoudendheid, liefde voor het tv-vak en een harde opstelling bij onderhandelingen de eigenschappen die De Mol overeind hielden, aldus degenen die afgelopen jaren ‘zaken’ met hem deden. ,,Ik heb met hem aan beide kanten van de tafel gezeten,” vertelt Glorie. ,,Daarbij heb ik nooit enige twijfel bij hem kunnen bespeuren. Hij is vasthoudend en blijft net zo lang onderhandelen tot hij met een resultaat naar huis kan.”

,,Als hij ergens voor gaat, gaat hij er helemaal voor,” omschrijft televisieproducent Marc Nelissen de man met wie hij 25 jaar geleden al samenwerkte. ,,John is een keiharde zakenman, maar met gevoel voor humor. John is echt een heel geestige man. Dat is ook de kracht van zijn succes. Hij kan relativeren en vindt het gewoon leuk om goede televisie te maken. Dat is zijn ‘drive’.”

[Applaus]
Nederlagen of oneerlijkheid kan De Mol moeilijk verkroppen. Van winnen geniet hij daarentegen. Zelfs in huiselijke kring spreidt hij dat ten toon. Hij speelt graag Risk en als zijn opponent verliest, moet die zijn naam aan de binnenkant van de doos schrijven. ‘John is net een kind dat een aai over zijn bol wil’, heeft Henny Huisman ooit over hem gezegd. ‘Hij moet applaus hebben. Die waardering is veel belangrijker dan het loonstrookje.’

,,Hij heeft ooit tegen mij gezegd,” weet Nelissen zich te herinneren, ,,dat hij de schuld van een paar ton die hij door het faillissement van zijn platenzaken op 25-jarige leeftijd had, erg smadelijk vond. Ik denk dat hij daarna vooral heeft willen bewijzen dat hij als zakenman succes kan hebben.” [Rotterdamsdagblad/EricdeBie/Radio.NL]