Zoek
Sluit dit zoekvak.

Stutterheim over de toekomst van ID&T / Slam FM

Het landelijke commerciele radiostation ID&T Radio stond de laatste maanden op de rand van de afgrond. Of het radiostation verkocht zou worden of door zou gaan bleef erg onduidelijk. Inmiddels is nu eindelijk duidelijk geworden dat het station per 1 februari 2005 toch verder gaat onder de naam Slam!FM.

Directeur Duncan Stutterheim heeft in december laten weten alle vragen van luisteraars te beantwoorden die over ID&T gaan. Dit zonder tussenkomst van de media. Het gaf Duncan de mogelijkheid om rechtstreeks uit te leggen wat hij met ID&T wil en waar ID&T voor staat, zonder dat er een journalist tussen zit die zijn eigen interpretatie eraan geeft.

ID&T Radio heeft van het begin af aan nooit de gewenste luistercijfers weten te halen. Nu komt er een nieuwe programmering aan, met meer hits en minder dance. De speciale avonden, zoals de woensdagavond met Q-dance en Thunderdome, komen hierbij te vervallen. Dit terwijl deze speciale avonden juist wel goed beluisterd werden, sterker nog, een programma als Q-radio was volgens mij het best beluisterde programma. Waarom is er voor gekozen deze buitenboord te zetten?

Directeur Duncan Stutterheim: “Ten eerste omdat we twee miljoen euro hebben verloren met radio. Nou hadden we wel wat verlies gebudgetteerd en als er een stijgende lijn inzit vind ik dat niet erg, maar dat was totaal niet het geval. Ook niet op de avonden. Die werden wel goed beluisterd, maar ten opzichte van de concurrentie waren het nou niet de best beluisterde. Ikzelf vind het heel jammer en betreur het ook.

Ik heb zelf ID&T Radio gedaan na het vertrek van Jos (Van Mieghem, voormalig directeur ID&T Media, red) en toen dacht ik echt ‘ik ga het flikken!’ Ik ben zelf iemand die heel nauw betrokken is bij zijn eigen dingen. Ik heb het acht maanden gedaan maar ik kreeg het niet onder de vingers. Het was het gewoon niet. De keuze was om het station helemaal te verkopen en te stoppen of het roer om.

Als je nu luistert hoor je meer commerciële platen, maar in de kern zijn ze wel ‘danceable’. Ik snap de vraag wel want Q-radio was top. En de avondprogrammering gaan we sowieso online voortzetten. ‘Thunderdome’ komt straks terug met een online programma, ‘Q-radio’ krijgt een eigen station, ‘Welcome 2 the future’ komt online, met Armin zijn we nog in overleg,

‘True house music’?
Misschien wel. Daar komen gespecialiseerde programma’s en die kan je gratis downloaden. Maar dus niet meer op een etherfrequentie waar wij alles bij elkaar toch 4,5 miljoen euro aan kwijt geweest zijn. We hebben nu zwaarder ingezet en er werken nu 27 mensen fulltime. Het is ons grootste bedrijf nu. Je kunt niet twee miljoen per jaar blijven verliezen.

Per 1 februari wordt het Slam FM. We gaan daarin een stuk breder. Menthal Theo komt bijvoorbeeld bij het station. Het is Slam en daar kan je van houden of niet, maar ik denk dat binnen de commerciële omroepen wij nog steeds het interessantste zijn. Wij draaien nog steeds Tiësto en Ferry Corsten en een goede hardhouseplaat, alleen je draait ook Natasha Bedingfield. Waarbij ik snap dat er mensen zijn die zeggen ‘wat moet ik met die commerciële troep?’ maar er zijn ook veel mensen die het wel goed vinden. Ik vind het wel grappig dat dancemensen soms denken dat ze de hele wereld bezitten. Dat de hele wereld om dance draait. Er zijn ook mensen die dance leuk vinden én Natasha Bedingfield leuk vinden en die misschien ook nog naar rock luisteren.

In de kern blijven wij dance. Op de studio op het Rembrandtplein zullen nog steeds DJ’s langskomen en er worden platen gedraaid en we besteden aandacht aan uitgaan. Maar we draaien ook Natasha Bedingfield erbij. Als je naar Amerikaanse sites gaat kijken zie je dat Puff Daddy dance gevonden wordt. Wie bepaalt wat dance is? Wie bepaalt wat Natasha Bedingfield is? Voor iemand die in Enschedé woont en op in een discotheek op zaterdagavond staat te dansen op Natasha Bedingfield is dat dance. Ik kom zelf uit de pure dance en ik snap wel dat mensen het commercieel vinden, zoals technoliefhebbers misschien hardhouse bagger vinden. Maar we moeten gewoon meer luisteraars krijgen, als dat niet gebeurt dan houdt het gewoon op. En wat gaan de luisteraars die we nu hebben dan luisteren? 538? Dé jongerenzender? Dat is toch geen alternatief? Met de publieke omroep kan ik me helaas niet vergelijken, we zijn geen publiek geld. Maar goed, om op de vraag terug te komen. De avondprogrammering komt terug, alleen online.” [Partyflock/Radio.NL]