Frisdrankfabrikant DubbelFrisss mag de commercial blijven uitzenden waarin een witte pup een huiskamer verwoest met een rol wc-papier. De rechtbank in Amsterdam oordeelde donderdag dat de puppy onvoldoende verwantschap toont met de labrador-puppy van wc-papierproducent Page.
Volgens Page bezorgt de reclamespot van DubbelFrisss de wc-papierfabrikant een negatief imago en leidt dit tot verwarring bij de kijkers, maar de rechter legde deze argumenten terzijde. ,,De pup in de DubbelFrisss-reclame doet iets geheel anders met toiletpapier dan de Page-puppy”, aldus de rechtbank.
Weliswaar bleek uit een onderzoek dat sommige kijkers de twee commercials met elkaar associëren, maar dat betekent volgens de rechter niet dat dit het imago van de Page-puppy of het koopgedrag van de Page-consument negatief beïnvloedt.
Gedeponeerd merk
Dat Page de witte hond als merk heeft gedeponeerd, gaat volgens de rechtbank ook niet op. ,,Het gedeponeerde teken betreft een foto en een gestileerde tekening van een stilzittend hondje. Het in de DubbelFrisss-reclame voorkomende hondje is echter een levend hondje dat bewegend ten tonele verschijnt.” Ook als de frisdrankproducent een parodie wilde maken op de Page-puppy, is dit volgens de rechter gewoon toegestaan.
DubbelFrisss betoogde al dat Page geen alleenrecht heeft op het gebruik van vertederende witte jonge hondjes in reclames. Tijdens de zitting anderhalve week geleden had de raadsman talloze pakken en zakken hondenvoer met afbeeldingen van jonge honden meegebracht om zijn stelling te ondersteunen. [ANP/Radio.NL]