Zoek
Sluit dit zoekvak.

De Vlaamse luistercijfers: Radio 2 blijft populair

Het Centrum voor Informatie over Media, kortweg CIM, publiceerde dinsdag de luistercijfers over de periode januari / maart 2005 (golf 7). Hieruit blijkt dat VRT Radio 2 nog steeds verreweg het populairste radiostation is in Vlaanderen. Het station met veel aandacht voor het Vlaamse lied en regionaal nieuws zag haar marktaandeel naar 34,8% stijgen.

Battle of the hits: Good for Q…en Donna
Vooral Radio Donna kon vanochtend opgelucht ademhalen. Na de vrije val van de vorige periode, toen het marktaandeel met bijna 7% daalde, was het nu tijd voor een bescheiden winst. Het marktaandeel van donna bedraagt nu 18,7%. Ook bij Q-Music was het feest, want wederom ging hier het marktaandeel omhoog (+1% naar 12,2%), al ging het minder hard dan in de voorgaande periode. Wel wist Q-Music weer flink op Donna in te lopen bij de doelgroep 18-44 jaar. Hier steeg Q-Music naar 22,2% marktaandeel, terwijl Donna naar 26,2% daalde.

En daarmee wordt Q-Music steeds populairder in Vlaanderen. De vraag is dan ook of het station ook haar nieuwe Nederlandse aanwinst zo populair weet te maken. Afgelopen maandag werd bekend dat de Persgroep, eigenaar van Q-Music, het Nederlandse Noordzee 100.7FM heeft overgenomen van Talpa. Q-Music zal het management van Noordzee op zich gaan nemen.

Erwin Deckers, programmadirecteur van Q-music: “De nieuwe cijfers zijn inderdaad fijn nieuws. Onze mix slaat duidelijk aan: veel goeie muziek, weinig woorden, opvallende acties, en vooral steeds een goed gevoel. De medewerkers werken elke dag keihard en ik ben heel blij dat de ploeg beloond wordt met deze cijfers.”

4FM
Voor Talpa zelf zien de eerste cijfers op de Vlaamse radiomarkt er iets minder rooskleurig uit. Eind vorig jaar nam Talpa 4FM over, maar het station zag haar marktaandeel dalen naar 4,7%. Inmiddels heeft Talpa al flink wat wijzigingen doorgevoerd en de tijd moet uitwijzen of deze een positief effect gaan krijgen op het marktaandeel van 4FM.

VRT
Terwijl Donna en Radio 2 het marktaandeel zagen stijgen, zagen de overige drie zenders van de openbare omroep VRT het marktaandeel dalen. Radio 1 daalde 2% en blijft nu op 9,3% steken en zag daardoor Q-Music voorbij streven. Voor het alternatieve Studio Brussel was het verlies nog groter waardoor het station daalde naar 5,3%. Het klassieke Klara is nu goed voor 2,1% marktaandeel.

De VRT heeft de afgelopen twee jaar goed kunnen merken dat ze hun monopoliepositie op gebied van “landelijke” radio kwijt zijn in Vlaanderen. In twee jaar tijd daalde het totale marktaandeel van de VRT van 84,1% naar 70,2%. Vooral nadat de commerciële stations als Q-Music en 4FM vorig jaar mei sterkere frequenties tot hun beschikking kregen ging het marktaandeel van de VRT hard naar beneden.

Wallonië
Net zoals de taalgrens, wordt er in België ook een grens getrokken door de luistercijfersgebieden. Zo wordt Vlaanderen aangeduid als “Noord” en Wallonië als “Zuid”. In het “Zuiden” blijft Bel RTL de best beluisterde zender met een marktaandeel van 21%, gevolgd door Radio Contact (13,7%) en het publieke RTBF VivaCité (12,4%). [R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten