Duitse radiostations in de ban van de verkiezingen

Met de verkiezingen in zicht lijken de Duitse radiostations steeds last te krijgen van de “verkiezingskoorts”. Aanstaande zondag gaat Duitsland naar de stembus om een nieuwe bondsdag te kiezen. De grote vraag is wie de nieuwe bondskanselier gaat worden. Blijft Gerhard Schröder (SPD) op zijn plaats zitten of wordt Angela Merkel (CDU/CSU) de allereerste vrouwelijke bondskanselier van Duitsland. De meeste radiostations staan inmiddels voor een deel in het teken van de verkiezingen en dat gebeurt dan ook op verschillende manieren. Naast de gebruikelijke interviews hebben beide kandidaten ook hun eigen comedy gekregen. Daarnaast zijn er ook radiostations die met hun promotiecampagne handig inspelen op de verkiezingskoorts.

Interviews
De meeste politici in Duitsland draaien momenteel overuren om zoveel mogelijk kiezers voor zich te winnen. Naast de televisie speelt ook de radio een belangrijke rol in de campagnes van de politieke partijen. Inmiddels trekken de lijstrekkers van de partijen langs de diverse radiostations om hun zegje de ether in te slingeren.

Afgelopen zondagochtend was er op een flink aantal commerciële radiostations gesproken woord in plaats van muziek te horen. Een 40-tal stations hadden hun krachten gebundeld en zonden tussen 10 en 11 uur een speciaal programma over de verkiezingen uit. Tijdens dit programma werden Schröder en Merkel ieder een half uur lang aan een vragenvuur onderworpen door radioveteraan Thomas Koschwitz.

Opvallend is dat er geen echte debatten te horen zijn geweest op de radio. Er was slechts één kleine uitzondering. De nieuwszender hr Info zond vorige week zondag een anderhalf uur durend debat uit tussen Schröder en Merkel. Maar een echt radiodebat was dit niet, want hr Info prikte gewoon het geluid van het Tv-debat door.

Comedy
In Nederland kennen we comedy’s hoofdzakelijk van de televisie, maar in Duitsland zijn korte comedy’s ook dagelijks op de radio te horen. Sterker nog: een beetje gerenommeerd radiostation zendt elke dag minimaal één comedy uit. Vaak worden deze tijdens de ochtendshow uitgezonden. Bekende comedy’s die via vele Duitse radiostations worden uitgezonden zijn “Paul Panzer”, “Der Kliene Nils” en “Baumann & Clausen”. Sinds enkele maanden hebben ook Schröder en Merkel elk hun eigen comedy, waarbij de kanselierkandidaten op humoristische wijze gevolgd worden op weg naar de verkiezingen. Zo heeft Angela Merkel nu haar eigen ”Merkel Morning Show” en “Die Kanzlerette”. Schöder moet het doen met “Hart, härter, Gerhard” en “Die Gerd Show”.

Promotiecampagnes
Inmiddels zijn er ook al een aantal radiostations die met hun promotiecampagnes handig inspelen op de verkiezingskoorts. De commerciële zender Radio Hamburg heeft inmiddels de verschillende metrostations en tramhaltes behangen met eigen verkiezingsposters. Hierop staat Radio Hamburg ochtendjock John Ment afgebeeld met de tekst: “Geben Sie sich meine Stimme!”, wat staat voor “geef u mijn stem”.

Een andere manier om in het nieuws te komen is door een actie te bedenken die vervolgens verboden wordt. Dat overkwam Hit-Radio Antenne 1 in Baden-Württemberg. Ochtendjock Oliver Ostermann leek het wel eens leuk om kort voor de verkiezingen te peilen hoe de stand van de verkiezingen in Baden-Württemberg zou zijn. Voor afgelopen vrijdag organiseerde hij dan ook een “Kanzler-Hup-Duell”. Het was de bedoeling dat voorstanders van Schröder op het afgesproken moment langdurig zouden claxonneren, terwijl voorstanders van Merkel continue kortstondig op de toeter zouden drukken. De actie werd uiteindelijk verboden door de politiek van de deelstaat omdat het de verkeersveiligheid in gevaar zou brengen. [R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten