Forse stijging oplage gratis dagbladen

De tendens dat de oplage van de betaalde landelijke dagbladen daalt en die van de gratis dagbladen groeit, zet zich in het tweede kwartaal van 2005 voort. De oplagestijging (totaal verspreide oplage) van Metro is zelfs spectaculair: van 313.742 in het tweede kwartaal van 2004 naar 422.187 exemplaren in het tweede kwartaal van dit jaar. Sp!ts gaat van 369.992 naar 400.351. Wel is er bij de betaalde dagbladen groei bij Trouw, Parool en Het Financieele Dagblad.

Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing. De oplage van Trouw stijgt na een periode van daling weer: van 105.089 in het tweede kwartaal van 2004 naar 106.278 in hetzelfde kwartaal dit jaar. Dat is mogelijk te danken aan het nieuwe tabloidformaat van de krant. Het Parool heeft een lichte stijging van 86.227 naar 86.290 en ook Het Financieele Dagblad ziet de oplage groeien: van 54.342 naar 55.162.

Bij de grootste landelijke dagbladen blijft het een moeilijk verhaal. Marktleider De Telegraaf moest opnieuw flink terug: van 738.251 naar 702.825 exemplaren, evenals De Volkskrant (304.897 naar 287.489) en het Algemeen Dagblad (van 291.157 naar 264.976). Ook De Telegraaf op zondag moet terug: van 681.984 naar 658.386 exemplaren. NRC Handelsblad heeft het eveneens moeilijk: van 255.989 naar 245.743.

De confessionele titels doen het na periode van stijging ook minder: het Nederlands Dagblad zag een lichte daling van 34.549 naar 34.200, het Reformatorisch Dagblad ging van 59.349 naar 58.729. Hoi meldt verder dat Metro zaterdag in het tweede kwartaal van dit jaar een oplage van 244.118 had. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten