Jongerenradio FunX opnieuw fors gegroeid

De publieke omroep FunX is verder gegroeid in de Randstad en heeft daarmee de koppositie onder jongeren (15-25 jaar) verder uitgebouwd naar een dagbereik van 28%. Zo blijkt uit grootschalig bereiksonderzoek, uitgevoerd door Interview*NSS in september-oktober 2005 onder tweeduizend jongeren in de leeftijd 15 tot 35 jaar uit de stadsregio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

 

 

 

 

 

 

Ten opzichte van dit voorjaar is het dagbereik onder stadsjongeren in de leeftijd 25-34 jaar gestegen van 8,5 % naar 12,5 %. Daarmee is Sky Radio van de 2e plaats verdreven. FunX moet in deze groep alleen Radio 538 nog voor zich laten.

De winst van de jongerenzender komt volgens FunX door de forse toename van de naamsbekendheid in de stadsregio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Voor jongeren onder de 35 jaar is de spontane naamsbekendheid van FunX nu hoger dan die van gevestigde zenders als Veronica en 3FM.

Programmadirecteur Mezen Dannawi: “Het onderzoek laat zien dat onze positie verder is versterkt en dat we als jonge organisatie de groei van FunX goed hebben kunnen bijbenen. Dit is de zoveelste bevestiging van het succes van FunX in de Randstad. We zijn ervan overtuigd dat FunX ook veel potentie heeft in andere grote steden als Eindhoven, Arnhem en Groningen. Aan onze internetstatistieken zien we toenemende belangstelling voor FunX uit het hele land. Achter de schermen werken we samen met BNN hard aan uitbreiding naar andere stadsregio’s”.

FunX supported by BNN
Over de vorige maand gelanceerde FunX supported by BNN-editie, bedoeld voor luisteraars buiten de Randstad, zijn nog geen bereikscijfers beschikbaar. Deze editie wordt doorgegeven op kabelnetten, satelliet en internet.

Hoge verwachtingen heeft Dannawi hier nog niet van: “We zien in het onderzoek dat je jongeren toch vooral via de ether bereikt, hoewel ook het luisteren via internet fors aan het groeien is, vooral onder onze jongste luistergroep”, aldus Mezen Dannawi. Inmiddels luistert 16 % van de jongeren in de leeftijd 15-25 jaar via het internet naar z’n favoriete radiostations; in 2004 was dat nog 6%. [Radiowereld.NL]