Headlines uit de krant: vrijdag 16 december (2)

Televisieproducent Endemol moet een flink aantal nieuwe belspelletjes gaan bedenken als gevolg van de zogenoemde gedragscode voor promotionele kansspelen. Minister Donner (Justitie) laat die code per 1 januari 2006 ingaan en dat heeft veel gevolgen voor media die kansspelen gebruiken om hun medium te promoten. Naast de bekende belspelletjes op tv, worden ook radiospelletjes en prijsvragen in tijdschriften aan de code onderworpen.

Endemol, die de belspelletjes voor onder meer de RTL-zenders verzorgt, is niet blij met de code, aldus directeur P. de Man. Onderdeel van de regeling is namelijk dat per spel maar dertien keer per jaar een trekking mag plaatsvinden. De zenders waarvoor Endemol produceert zenden echter op dagelijkse basis belspelletjes uit en roepen ook dagelijks talloze mensen tot winnaar uit. Omdat het bedrijf een spelletje maar dertien keer per jaar mag gebruiken, moeten de programmamakers nu in allerijl veel nieuwe spellen bedenken. Lees verder

AT5
De verkoop van AT5 aan het commerciële Chellomedia staat op springen. De gemeenteraad wil een referendum over verkoop van de stadszender toestaan. Chellomedia voelt zich dan niet langer gebonden aan de afspraken met de gemeente. De gemeente Amsterdam wil AT5 voor één euro verkopen aan Chellomedia, dochteronderneming van UPC. Televisieondernemer Luc Sala poogt daar een stokje voor te steken met een referendum. Voor zijn aanvraag heeft hij voldoende handtekeningen verzameld. Lees verder

Krant
Krantenuitgever Wegener wil zijn werkplekken laten beheren door automatiseerder Getronics PinkRoccade. Daartoe is een intentieverklaring getekend, zo hebben de twee ondernemingen donderdag bekendgemaakt. Lees verder

Klachten
81 Vlaamse radio’s klagen over storingen door radiostations van de Franse Gemeenschap. De klachten kwamen binnen bij de Vlaamse gemeenschap na een vraag van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Maar ook de Franse Gemeenschap kreeg 27 klachten over Vlaamse radiozenders. Bij die klachten zitten ook radio’s die elkaar aanklagen. Het BIPT maakte dat gisteren bekend tijdens een werkbezoek van de minister van Economie Marc Verwilghen aan het instituut. Het BIPT is aan het onderzoeken of de klachten gegrond zijn. Dat is geen makkelijke klus, zegt Eric Van Heesvelde, de voorzitter van het BIPT. ,,Je moet dat goed georganiseerd doen en de procedure moet sluitend zijn.” Aanvankelijk was gezegd dat de dossiers nog voor het einde van het jaar afgerond zouden worden, maar door de complexiteit ervan is dat niet haalbaar. Lees verder

Alcoholcampagne
Een nieuwe antialcoholcampagne wijst meiden op het risico dat ze hun grenzen overschrijden als ze te veel hebben gedronken. De nieuwe, confronterende versie van de overheidscampagne ,,Drank. De kater komt later” is donderdag gelanceerd door het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ. Lees verder

Reclame
De regels voor reclame op televisie worden soepeler, zo wil de Europese Commissie. Maar Brussel gaat het toezicht wel uitbreiden met ‘lichte’ regels voor internet-programma’s. In de televisieserie Baantjer rijdt inspecteur De Cock in een Lancia Lybra door Amsterdam. Zijn collega’s drinken op het bureau Nespresso uit de automaat of Yakult uit een flesje. Het zijn voorbeelden van tv-reclame buiten de duidelijk herkenbare reclameblokken. Juist omdat tv-kijkers tijdens die reclameblokken koffie gaan zetten of zappen én omdat de kijker straks met een digitale videorecorder de reclameblokken heel makkelijk kan overslaan, willen adverteerders graag een rol spelen in het programma zelf. En zeker in Baantjer, een kijkcijferhit met ruim twee miljoen kijkers. Lees verder

Integratiecampagne
Bijna de helft van de 10 miljoen euro die de drie jaar durende integratiecampagne kost, gaat naar de inkoop van zendtijd en uitingen in de media. De rest gaat naar de organisatie van evenementen en pr-middelen en bureaukosten voor het consortium dat de campagne heeft ontwikkeld. Dat heeft minister Verdonk (Integratie) woensdag geschreven aan de Tweede Kamer. De Kamer toonde zich eerder deze week geïrriteerd dat zij niet afwist van de inhoud en de kosten van de campagne, terwijl die al wel in gang is gezet. Lees verder

Peter
Peter R. de Vries krijgt uit onverwachte hoek steun bij zijn ambities om de politiek in te gaan. Minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) staat achter de poging van de misdaadverslaggever om politicus te worden, schrijft hij in zijn weblog. “Haalt hij de 41 procent steunbetuiging van de Nederlandse bevolking voor een Haags avontuur? Ik hoop het van harte”, aldus Pechtold. ” Hij daagt ons uit en stelt zichzelf een grens, prima. Kortom, welkom in Den Haag.” Lees verder

Maud
Maud gaat de competitie niet uit de weg. Dat bewees de zangeres al met Idols en nu kan ze het laten zien op het Nationaal Songfestival. Samen met Behave en Treble strijdt ze om een ticket naar Athene. De NOS heeft een frisse wind geblazen door het concept songfestival; inspirerend, jong en uitdagend zijn de trefwoorden. En daar kan de 23-jarige Nijmeegse goed mee uit de voeten. Lees verder

Mol
John de Mol heeft geen vertrouwen in de plannen van het management van Endemol. ‘Als ik zie wat ze met Endemol van plan zijn, dan zal het bedrijf nog meer aan excellentie en kracht inboeten. Of dat pijn doet? Ik vind het jammer,’ zegt De Mol in het kerstnummer van Elsevier dat deze week verschijnt. De Mol, die nu aan de weg timmert met mediagroep Talpa, verliet het bedrijf dat hij samen met Joop van de Ende creëerde in 2004. Reden was dat moedermaatschappij Telefónica tegen de afspraken in een Spanjaard tot topman van Endemol benoemde. Lees verder

Reclameregime
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het Nederlandse reclameregime voor commerciële tv-zenders wordt versoepeld. Een motie daartoe van de Tweede-Kamerleden M. van Dam (PvdA) en F. Örgü (VVD) werd gisteren ook door het CDA gesteund. Voor de drie commerciële omroepen in Nederland moeten gelijke regels gaan gelden. Nu mag RTL (RTL4, 5 en 7) meer dan Talpa en SBS (SBS6, Net5 en Veronica), omdat RTL officieel in Luxemburg gevestigd is. Daar gelden minder strenge regels voor reclame op televisie. Zo mag RTL bijvoorbeeld aan product placement doen. Dat betekent dat adverteerders tegen betaling hun producten kunnen laten gebruiken in soaps of shows. Lees verder